قالیباف: مذاکره با آمریکا ممنوع است/ در دوران پسا عین‌الاسد هستیم

هشتمین جلسه مجلس یازدهم حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه با ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. قالیباف در نطق پیش از دستور خود به موضوع قطعنامه شورای حکام اشاره کرد و گفت: ملت عزیز ما در جریان هستند که بحث هایی در مورد موع هسته ای مطرح شده است که من لازم می‌دانم نکاتی را در این رابطه عرض کنم.  اولین و مهمترین موضوعی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متاسفانه از کشورهای اروپایی یک بار دیگر ماهیت غیر قابل اعتماد و خصمانه خودشان را به ملت ایران نشان دادند و برای چندهمین بار به همه ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و همچنین برای تضمین پیشرفت و آرامش ایران عزیز راهی به جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد .

مسیری جز مقاومت فعال وجود ندارد

او ادامه داد: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به عنوان یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده است که پشت سر آن اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشیبان آن است. این امری است که من از همه کشورهای غربی و کسانی که پشت درهای بسته می نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند می‌خواهم به آن توجه ویژه داشته باشند.

قالیباف گفت: ملت ایران  راه مقاومت فعال را برگزیده؛ این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسوولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسئله دیگر مربوط به موضوع هسته‌ای، تحولات اخیر و قطعنامه ای است که با صحنه‌گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی کشورهای خیانت‌آلود اروپایی علیه جمهوری اسلامی  در شورای حکام آژانس صادر شد.

او افزود:همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود هیچ اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل نگرفت و بلکه برخی قدرت‌های بزگ آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند و ما اطلاع داریم بخش بزرگی از آنهایی که به این قطعنامه رای دادند تحت فشارهای سنگین از جانب آمریکا بودند.

قالیباف گفت: تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند این است که می‌توانند با این طراحی‌های کودکانه و به این امید که صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکافی ایجاد شود با صدور قطعنامه‌ها اولا قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب از ایران بگیرند و ثانیا ایران عزیز را وارد دالانی مذاکره و فشار مجدد بکنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات حاد داخلی خود سرپوش بگذارند و هم مجددا راهی به سوی باج خواهی های جدید و دست‌اندازی به ارکان و مولفه های ملی ایران خصوصا در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند من با قدرت و صراحت عرض می‌کنم که امروز در بین مسوولان نظام جمهوری اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ‌یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند اجماع و اتفاق کامل وجود دارد و به هیچ وجه و هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چهارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است

او ادامه داد: تاریخ ۱۷ ساله نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب قواع بین‌المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است اما اغلب جز دشمنی‌های افزونتر و باج‌خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است.   ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده است و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است و مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداثر بی‌اعتمادی انجام شود.

او افزود: مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرتهای سلطه‌گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز باید بر حسب این شاخص طرح‌ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق ملت حمایت می‌کنند. علاوه‌بر اینکه ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی دستگاه‌های مسوول و نهادهای انقلابی صورت گیرد.

قالیباف همچنین گفت: متاسفانه اروپایی‌ها به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهداتشان باشند به فرافکنی و فرار به جلو روی آورده‌اند و کشورها را به رای علیه ایران در شورای حکام وا داشته‌اند اما غافل از آنکه ایران از مرحله تهدید عبور کرده است آیا اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سرافراز سردار سلیمانی را ندیدند که باز هم فکر می‌کنند ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌شویم؟ ملتی که کشتی‌هایش را تا آمریکای جنوبی، بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می‌کند البته معطل قطعنامه‌های بی‌معنا نخواهد ماند.

رئیس مجلس در ادامه گفت: اروپایی‌ها با پیگیری خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه‌ در روز جمعه نشان دادند در کینه‌ورزی علیه ایران دست‌کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که اگر آمریکا در پیگیری زورگویی‌هایش بر مبنای زانو برگلو ملت‌های مستقل موفق بود امروز اروپا را واسطه اهداف خود نمی‌کرد اکنون امروز مسوول تنش آفرینی در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و اینکه کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشد.

دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را سر کرده‌ایم و در دوران پسا عین‌الاسد هستیم

او گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که فشار را نمی‌پذیرد البته واکنش درخوری به آن نشان می‌دهد. ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را سر کرده‌ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهباد متجاوز و دوران پسا عین‌الاسد هستیم. اینجا به صراحت اعلام می‌کنم مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت، همکاری را فقط در مقابل همکاری می‌پذیرد بر همین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و نمایندگان ارائه کنند.

قالیباف در بخش پایانی صحبت‌های خود با قدردانی از روسیه و چین گفت: ما همینطور از حسن رفتار روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به بعضی از کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شده‌اند یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا آمریکا زودگذر.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.