به گزارش «نووستی»، "ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو اعلام کرد که روسای وزارتخانه‌های دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص بسته اقداماتی در رابطه با تقویت توان بالقوه موشکی-هسته‌ای روسیه به توافق رسیدند. به گفته وی، به عنوان بخشی از این بسته اقدامات، تصمیم گرفته شد تا سیستم‌های دفاع موشکی و پدافند هوایی، به ویژه با خرید سامانه‌های موشکیپاتریوت اضافی، تقویت شود.

استولتنبرگ در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «وزرای دفاع کشورهای ناتو در پاسخ به ساخت موشک‌های جدید در فدراسیون روسیه، تصمیم به خرید مجدد سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و "SAMP/T" (ساخت ایتالیا و فرانسه) و همچنین جنگنده‌های نسل پنجم گرفته‌اند تا بتوانند سیستم دفاعی خود را در مقابل موشک‌های جدید روسی تقویت کنند.»

دبیر کل ناتو تأکید کرد که کشورهای عضو این پیمان خواستار مسابقه تسلیحاتی نیستند، بلکه قصد دارد "توانایی دفاعی خود را در برابر تهدیدات بالقوه حفظ کنند".

به گفته وی، رفتار روسیه بی ثبات کننده است و ناتو آن را "ادامه الگوی درازمدت رفتار غیرمسئولانه با هدف ترساندن متحدان ناتو" ارزیابی می‌کند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ، پیش از این، برخوردهای کلیشه‌ای ناتو را منسوخ شده خواند و یا آور شد: «این اتحاد برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده بود. ولی اکنون با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این سازمان همچنان به حیات خود ادامه داده و در حال توسعه است.»

استولتنبرگ در اوایل ماه ژوئن گفته بود که طرفدار گفتگو با روسیه و بحث در مورد موضوعاتی از جمله کنترل تسلیحات، با توجه به از بین رفتن پیمان مربوط به نابودسازی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر است.

مقامات مسکو نیز به نوبه خود بارها آمادگی خود برای همکاری با ناتو برای مقابله با تهدیدات واقعی، مانند تروریسم بین المللی، حل و فصل درگیری‌های مسلحانه محلی و خطر گسترش کنترل نشده سلاح های کشتار جمعی را ابراز کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.