بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، روز گذشته (سه‌شنبه) در درگیری‌های میان ارتش هند با نظامیان چین در امتداد «خط کنترل واقعی» LAC که در حقیقت قلمرو تحت کنترل هند را از قلمرو تحت کنترل چین در ایالت «جامو و کشمیر» جدا می‌کند، دستکم ۲۰ نظامی هندی کشته شدند.

مودی در اولین سخنرانی خود بعد از این درگیری‌ها تصریح کرد که دهلی نو در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که «اختلافات به نزاع تبدیل نشود» اما تأکید کرد که هیچ‌گونه مصالحه‌ای در خصوص «حاکمیت کشورش» نخواهد کرد.

وی توضیح داد: «برای ما، اتحاد و حاکمیت کشور مهم‌ترین امر است...هند خواستار صلح است اما توانایی دارد در صورتیکه تحریک شود، پاسخ درخور و شایسته‌ای بدهد».

اظهارات نخست‌وزیر هند درست چند ساعت بعد از آن مطرح شد که وزارت خارجه چین تصریح کرد که اوضاع در مرز دو کشور هند و چین به ثبات رسیده و تحت کنترل درآمده است.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: «دو طرف، ارتباطات نزیک خود را از کانال‌های دیپلماتیک و نظامی حفظ کرده‌اند. اوضاع کلی مرز باثبات و قابل کنترل است».

وی همچنین ادامه داد که چین مقصر درگیری‌های اخیر در مرز دو کشور نیست. روز گذشته نیز مقام‌های پکن، ارتش هند را به عبور از مرز در دره گالوان و تحریک درگیری با نیروهای نظامی چین متهم کردند.

از آنجایی که دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

تنش‌های مرزی میان هند و چین در ماه می سال جاری میلادی (اوایل خردادماه) تشدید شد و چندین نظامی از هردو کشور در آن زخمی شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.