به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز جمعه در گفتگو با سعید نمکی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کوید ۱۹ تحت عنوان «سازگاری با کرونا» نیز با رعایت کامل تمامی دستورالعمل ها و ارائه آموزش ها و اطلاع رسانی لازم وکافی، به بهترین شکل در کشور اجرا شود تا زندگی، معیشت و سلامت مردم توامان با هم حفظ شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید همه دستگاه ها و بخش‌های مرتبط نسبت به چگونگی اجرای برنامه ریزی‌های لازم برای این مرحله آگاهی داشته باشند، گفت: هدف از اجرای مرحله سازگاری با کرونا ،تامین سلامت مردم و حفظ جان آنان ،  در کنار فعالیت پویای کسب و کار ها  است .

روحانی با اشاره به افزایش نسبی آمار ابتلا به کرونا در برخی استان ها و شهرها، خاطرنشان کرد: باید با همکاری کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست های آگاهی بخشی و اطلاع رسانی تقویت شده و صدا وسیما، رسانه ها وفضای مجازی همانند روزهای اولیه شیوع این بیماری در راستای رعایت دستورالعمل ها فعالیت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گفتگو گزارشی از آخرین وضعیت کشور در مقابله با کرونا و مباحثی که قرار است در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شود به رئیس جمهور ارائه کرد.

دستورات روحانی به رئیس بانک مرکزی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه درگفتگوی تلفنی با دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدود سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاستهای ضد انسانی دولت آمریکا و درچارچوب فشار حداکثری آنها به ملت ایران انجام شده است، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهادهای مالی و مجامع بین المللی مورد پیگیری قرار دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و اقلام انسان دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریعتر این محدودیت را برطرف کند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این گفتگو گزارشی از روند مثبت تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری ومواد اولیه واحدهای تولیدی را به اطلاع رئیس جمهور رساند واعلام کرد با مهلتی که به صادرکنندگان برای برگشت ارز تا پایان تیرماه داده شده، روند برگشت سرعت گرفته است وطی چند هفته آینده شرایط تأمین ارز بسیار بهتر خواهد شد.

 همتی همچنین محورهای اصلی پیشنهاد بانک مرکزی برای نحوه تأمین مالی غیر تورمی پروژه‌های مهم وزارت نفت را به رئیس جمهور ارائه کرد  که در این راستا دکتر روحانی دستور داد طرح پیشنهادی بانک مرکزی در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت درهفته آینده مطرح شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.