ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه ویژه با روزنامه ایلاف عربستان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی این رژیم را به این مسأله متهم کرد که او با طرح الحاق به دنبال جنگ‌افروزی در منطقه است.

وی گفت: آنها می‌گویند الحاق غور اردن برای اسرائیل یک ضرورت امنیتی است. می‌خواهم بگویم این حرف مزخرف است. ما برای تأمین امنیت اسرائیل به غور اردن نیازی نداریم و می‌توانیم بدون غور اردن امنیت مرزهای خود را حفظ کنیم و کسانی که می‌گویند غور برای برقراری امنیت مهم است به مردم دروغ می‌گویند. من به عنوان یک اسرائیلی و نخست وزیر سابق این را می‌گویم.

اولمرت افزود: در زمان نخست وزیری خود با عبدالله دوم، پادشاه اردن به این توافق رسیدم که بدون خروج از غور اردن نمی‌توانیم اختلاف خود را با فلسطینی‌ها حل کنیم. در آن زمان از پادشاه اردن پرسیدم آیا می‌تواند نیروهای ناتو را در مرزهای مشترک اراضی اشغالی مستقر کند تا جلوی انتقال ساکنان و تغییر بافت جمعیتی گرفته شود؟ ملک عبدالله هم قبول کرد. سپس دولت آمریکا را در جریان موضوع قرار دادم و موافقت جورج بوش و دولتش را گرفتم.

وی ادامه داد، نتانیاهو تمام مخالفان سیاسی خود را خائن و چپ‌گرا تصور می‌کند که آماده هستند از همه چیز و از امنیت اسرائیل بگذرند. او به جنگ با پلیس، دادستانی و دستگاه قضایی برخاسته است. این اقدام بی‌سابقه موجب ایجاد دودستگی و رعب و حشت می‌شود همانطور که در موضوع مقابله با کرونا ملاحظه شد.

اما حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به این اظهارات اولمرت واکنش نشان داده و آنها را غیرمسؤولانه عنوان کرد.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد، اولمرت که حاضر شده بود از دیوار براق دست بکشد از غور اردن هم که برای امنیت کشور رژیم صهیونیست حیاتی است، می‌گذرد. اظهارات اولمرت غیرمسؤولانه و بی اهمیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.