وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه  برجسته‌ترین نتایج مدنظر این کشور از  آنچه که گفت‌وگوی استراتژیک بین بغداد و واشنگتن خوانده شده است را اعلام کرد.

این وزارتخانه  بر حمایت خود از عراق در مؤسسات مالی بین المللی تأکید کرد و گفت که دولت عراق مجددا هم بر حفاظت از نیروهای آمریکایی حاضر در خاک خود متعهد شده است.

وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگو با عراق را درباره سیاست، امنیت و اقتصاد خواند و گفت: «ایالات متحده به دنبال توافق‌های امنیتی دو جانبه با عراق است  و وزارت امور خارجه ایالات متحده موافقت واشنگتن را برای کمک به بغداد در ایجاد اصلاحات اعلام کرده است».

مذاکرات میان عراق و آمریکا با نام گفت‌وگوی راهبردی میان دو کشور عصر روز پنجشنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد و قرار است دو روز ادامه یابد. این گفت‌وگو شامل بحث‌هایی درباره حضور نیروهای آمریکا در عراق، اوضاع اقتصادی عراق و همچنین سایر زمینه‌های سرمایه گذاری، کشاورزی و فناوری است.

هیئت عراقی شامل ۲۱ نفر به ریاست مشاور وزارت خارجه عراق است و در هر حوزه مورد بررسی در این مذاکرات دو نماینده از آن حضور دارند.

آمریکا و عراق در بیانیه‌ای مشترک پس از مذاکرات شب گذشته تعهد خود را به خروج نیروهای آمریکایی از عراق اعلام کردند و گفتند که ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود.

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که آمریکا ظرف ماه‌های آینده شمار نیروهای خودش در عراق را کاهش دهد.

سیاستمداران عراق طی روزهای گذشته به تیم مذاکره کننده عراقی درباره هر گونه دیکته آمریکا بر عراق در این مذاکرات هشدار دادند و تاکید کردند که ملت عراق بی صبرانه منتظر هستند که در مذاکرات بغداد-واشنگتن اجرایی شدن تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای بیگانه از عراق کلید بخورد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.