رویترز گزارش داد، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از همه طرف‌های لیبی خواستار توقف هرچه سریعتر درگیری‌ها شدند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا در این بیانیه مشترک ضمن تأکید بر لزوم توقف درگیری‌ها در لیبی، اعلام کردند که مذاکرات سازنده صلح هرچه زودتر برگزار شود.

در این بیانیه مشترک از طرف‌های درگیری در لیبی خواسته شده است که با توقف سریع آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی و مزدور و تجهیزات نظامی از خیابان‌ها موافقت کنند.

دولت مصر اخیراً در پی دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور و خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» طرحی را برای توقف درگیری در لیبی ارائه کرده است، اما دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس آن را رد کرد و خواستار بازگشت به اجرای توافق «الصخیرات» برای حل‌وفصل بحران این کشور شد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا، روسیه و رهبران برخی از کشورهای اروپایی از طرح پیشنهادی مصر درباره لیبی استقبال کردند.

توافق الصخیرات در سال ۲۰۱۵ در شهر الصخیرات در  مغرب (مراکش) تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی به دست آمد. این توافق از ششم آوریل سال ۲۰۱۶ با امضای ۲۲ نماینده لیبیایی وارد مرحله اجرا شد و طبق آن، دولت وفاق ملی به‌ریاست فائز السراج تشکیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.