«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که چین ممکن است رقیبی برای نظم اتحادیه اروپا باشد اما تهدیدی علیه صلح جهانی نیست. 

پایگاه خبری «پولیتیکو» نوشته بورل این اظهارات را روز سه‌شنبه بعد از یک گفت‌وگوی سه ساعته ویدئویی با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین برای دفاع از آنچه به گفته او «رویکرد واقعی» در قبال پکن است مطرح کرده است. 

اظهارات جدید جوزپ بورل او را در تضاد با ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای همسایه چین اعم از ژاپن و هند قرار می‌دهد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از گفت‌وگو با وزیر خارجه چین در یک ویدئوکنفرانس به خبرنگاران گفت: «درک من این است که مطرح شدن چین به عنوان رقیبی در برابر نظم [مد نظر مد] مسئله‌ای است که کمی جنجالی است.»

وی در ادامه اضافه کرد که این مسئله به معنی این نیست که چین تهدید امنیتی قلمداد شود. او گفت: «چین نوعی بلندپروازی جهانی دارد اما در عین حال من فکر نمی‌کنم چین در حال ایفا کردن نقشی باشد که تهدیدکننده صلح جهانی باشد.»

جوزپ بورل تصریح کرد: «آنها یک بار دیگر متعهد هستند که می‌خواهند در دنیا حاضر باشند و نقشی جهانی ایفا کنند ولی بلندپروازی‌های نظامی ندارند و نمی‌خواهند از زور برای شرکت در گیری‌های نظامی استفاده کنند.»

او همچنین تأکید کرده که اتحادیه اروپا نقاط اشتراک زیادی با چین دارد که از جمله آن می‌توان به حمایت دو طرف از توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حدود دو هفته پیش هم گفته بود که شواهد جدید از جایگزین شدن چین به جای آمریکا به عنوان رهبر دنیا حکایت دارند. 

او روز ۵ خردادماه در نشستی گفت: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن آسیایی صحبت کرده‌اند. این اتفاق الان پیش روی چشم ما در حال وقوع است.»

دیپلمات ارشد اروپا خاطرنشان کرد شیوع بیماری کووید-۱۹ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق دید. او گفت: «فشار روی اتحادیه اروپا برای اینکه می‌خواهد در کدام طرف باشد رو به فزونی است.»

جوزپ بورل گفت اتحادیه اروپا باید به دنبال منافع و ارزش‌های خودش باشد و از افتادن در دام استفاده‌های ابزاری یک طرف یا طرف دیگر اجتناب کند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد در شرایطی که قدرت چین رو افزایش است روابط میان بروکسل و پکن همیشه مبتنی بر اعتماد، شفایت و دوجانبه‌گرایی نیست. 

بورل گفت: «ما تنها در صورتی شانس خواهیم داشت که با چین بر اساس نظم جمعی رفتار کنیم.»  او گفت نشست آتی اتحادیه اروپا و چین فرصت مناسبی برای انجام این کار است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «لازم است راهبرد قدرتمندی برای چین داشته باشیم که این مستلزم داشتن روابط بهتر با بقیه کشورهای دموکراتیک آسیا است.»

پایگاه پولیتیکو نوشته هدف بورل از رایزنی روز سه‌شنبه با چین فراهم کردن مقدمات نشست ویدئویی بوده که قرار است در ماه جاری میلادی میان نمایندگان اتحادیه اروپا و چین برگزار شود. 

بورل گفت این نشست ممکن است به نهایی شدن سندی منجر شود که در آن شرایط همکاری اتحادیه اروپا با پکن مشخص شده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.