در پی اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده، یک مقام سفارتخانه آمریکا در پکن به وزارت خارجه چین احضار شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پامپئو اقدام هفته گذشته پکن در اخراج سه روزنامه نگار نشریه «وال استریت ژورنال» را محکوم کرد که همین موضوع وزارت خارجه چین را بر آن داشت تا نماینده واشنگتن در پکن را احضار کند.

«هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام این خبر گفت، در صورتی آزار و محدودیت تراشی برای خبرگزاری های چینی مستقر در آمریکا ادامه پیدا کند، پکن نیز دست به اقدامات متقابل بیشتری خواهد زد.

دولت چین مجوز سه خبرنگار وال استریت ژورنال را به دلیل یک تیتر نژادپرستانه لغو کرد؛ تیتری که در آن نوشته شده بود: «چین، بیمار واقعی آسیا است».

لغو مجوز این سه خبرنگار پس از آن صورت گرفت که وزیر خارجه چین هفته گذشته به تصمیم آمریکا در زمینه اعمال محدودیت شدید علیه رسانه‌های چینی شدیدا اعتراض و تاکید کرده بود که پکن به این تصمیم پاسخ می‌دهد.

به دنبال تشدید جنگ رسانه‌ای میان واشنگتن و پکن که ابتدا با تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعمال محدودیت شدید علیه رسانه‌های چینی آغاز شد، رسانه‌های آمریکایی از احتمال اخراج خبرنگاران چینی از آمریکا خبر داده اند.

مقام‌های دولت ترامپ در حال بررسی اخراج خبرنگاران چینی به تلافی اقدام اخیر پکن در لغو مجوز فعالیت خبرنگاران وال استریت ژورنال مستقر در چین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.