به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، «خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا پیشتر گفته بود که گوایدو در سفارت فرانسه در کاراکاس مخفی شده است.

گوایدو در ویدئویی که او را با ماسک و دستکش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نشان می‌دهد، گفت: کسانی مخفی می‌شوند که ۱۵ میلیون دلار جایزه برای آنها درنظر گرفته شده است. من چهره‌ام را نشان می‌دهم.

منظور گوایدو از این سخنان، تعیین پاداش از سوی کاخ سفید برای بازداشت مادورو و  برخی از نزدیکانش است.

در این ویدئو و فیلم‌های دیگری که گوایدو در آن به تصویر کشیده شده، تاریخ و مکان فیلمبرداری مشخص نشده است.

همچنین «اگنس فن در مول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با رد اتهام وارده به پاریس مبنی بر مخفی کردن گوایدو گفت: خوان گوایدو در سفارت فرانسه در کاراکاس مستقر نیست. ما این موضوع را چندبار برای مقام‌های ونزوئلایی تصریح کرده‌ایم.

نماینده خوان گوایدو که در مادرید به سر می‌برد نیز خبر مخفی شدن مخالف دولت ونزوئلا در سفارت یا کنسولگری فرانسه را تکذیب کرد. «ایزادورا زوبیاگا» به رسانه‌های فرانسه گفت: گوایدو در هیچ سفارتخانه‌ای نیست زیرا اصولا نیازی به مخفی شدن ندارد. کسانی که باید مخفی شوند بی‌تردید همان‌هایی هستند که برای بازداشتشان پاداش نقدی تعیین کرده‌اند.

پیش از اتهام وارد شده از سوی وزیر امور خارجه ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور با صراحت در سخنرانی اعلام کرد که گوایدو در یکی از سفارتخانه‌های پایتخت مخفی شده است.

مادورو و دولتش، به گوایدو برچسب «فراری از عدالت» زده‌اند، اگرچه به طور مشخص، حکم جلب وی صادر نشده است.

گوایدو ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹(چهارم بهمن ۹۷)، خود را رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا خواند.  

ونزوئلا در ۶ سال گذشته با شدیدترین بحران اقتصادی رو به رو بوده و تحریم‌های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه این کشور شدت گرفته است.  

هرچند مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد، اما آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری (خودخوانده) ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.  با این حال، ونزوئلا همچنان از حمایت نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است. این کشورها از تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا در قبال ونزوئلا به شدت انتقاد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.