به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور در پاسخ به این پرسش که طبق ادعای وزیر خارجه ونزوئلا، آیا تایید می‌کنید که «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان این کشور به سفارت فرانسه در کاراکاس پناه برده و در آنجا مخفی شده است؟ اظهار داشت: خوان گوآیدو در محل سفارت فرانسه در کاراکاس یا در دیگر اماکن دیپلماتیک ما مخفی نشده است. ما بارها این موضوع را به مقامات ونزوئلا اثبات کرده‌ایم.

 

 

«خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا روز پنجشنبه گذشته در گفت و گو با یک رادیوی محلی خبر داده بود که «خوان گوایدو» رئیس جمهوری خودخوانده و رهبر اپوزیسیون این کشور در سفارت فرانسه در کاراکاس مخفی شده است.

او با معقول خواندن اختفای گوایدو در سفارت فرانسه در عین حال گفته بود: نیروهای امنیتی درصورت مخفی شدن گوایدو در سفارتخانه‌های خارجی از جمله اسپانیا و یا فرانسه نمی‌توانند وارد شده و او را بازداشت کنند.

آرئاسا در عین حال خطاب به رهبران اسپانیا و فرانسه هشدار داده بود که  اگر این دو کشور گوایدو را مخفی کرده باشند باید بهای آن را بپردازند.

سه روز پیش از وزیر خارجه ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور با صراحت در سخنرانی اعلام کرد که خوان گوایدو در یکی از سفارتخانه‌های پایتخت مخفی شده است.

به دنبال این اظهارات، «اگنس ون‌ در مال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه به خبرنگاران گفت: امروز، تمام تلاش‌ها باید بر یافتن راه حل سیاسی برای بحران سیاسی ونزوئلا متمرکز شود.

او تاکید کرد: تنها، یک مسیر دموکراتیک و انتخابات آزاد، شفاف و معتبر، امکان حل مساله در طولانی مدت و پایان دادن به رنج‌های مردم ونزوئلا را فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: این کشور به همراه اتحادیه اروپا و شرکای خود در گروه تماس بین‌المللی، تمام بازیگران ونزوئلا بویژه مقامات این کشور را برای ورود به مذاکرات فراگیر به منظور تحقق این هدف ترغیب می‌کند.

پیش از وزارت خارجه فرانسه، نماینده خوان گوایدو که در مادرید بسر می برد نیز خبر مخفی شدن مخالف دولت ونزوئلا در سفارت یا کنسولگری فرانسه را تکذیب کرد. «ایزادورا زوبیاگا» به رسانه‌های فرانسه گفت: خوان گوایدو در هیچ سفارتخانه‌ای نیست چرا که اصولا نیازی به مخفی شدن ندارد. کسانی که باید مخفی شوند بی‌تردید همان‌هایی هستند که برای بازداشتشان پاداش نقدی تعیین کرده‌اند.

به نوشته دویچه وله، رئیس جمهوری ونزوئلا دوشنبه گذشته اعلام کرد که گوایدو از عدالت و دادگستری فرار می‌کند. این در حالی است که حکم رسمی بازداشت گوایدو صادر نشده است.

گوایدو در همان روز از طریق توئیتر اظهارات مادورو را دروغ دانست و آن را تکذیب کرد. او توضیح داد که در میان مردمش به سر می‌برد.

گوایدو در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹/چهارم بهمن ۹۷، خود را رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا خوانده بود.  

ونزوئلا در ۶ سال اخیر با شدیدترین بحران اقتصادی رو به رو بوده و تحریم‌های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت گرفته است.  

هرچند مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد، اما آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری (خودخوانده) ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.  

با این حال، ونزوئلا همچنان از حمایت نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است. این کشورها از تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا در قبال ونزوئلا به شدت انتقاد کرده‌اند.  

این در حالی است که کاخ سفید برای بازداشت «نیکلاس مادورو»  برخی از نزدیکانش ۵ میلیون دلار پاداش نقدی تعیین کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.