عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به سه شنبه هفته گذشته ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان رشد داشته است.

حجت با انتقاد از معضل تعرفه صادرات مرغ بیان کرد: در اردیبهشت با کاهش تعرفه صادرات مرغ از ۵ هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان، استقبال از مرغ سایز به سبب مصرف دان کمتر نسبت به مرغ درشت از لحاظ ضریب تبدیل بهتر شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه استقبال برای خرید مرغ سایز، افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت، بیان کرد: این در حالی است که با افزایش تعرفه مجدد به سقف ۵ هزار تومان هر کیلو مرغ سایز ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان کمتر از مرغ درشت خریداری می‌شود که این امر به سبب افزایش واردات نهاده دامی به ضرر اقتصاد ملی است.

وی با تاکید بر حذف تعرفه صادرات مرغ بیان کرد: خسارتی که از ناحیه پرورش مرغ درشت به اقتصاد ملی وارد می‌شود، بسیار چشمگیر است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: در بهترین حالت ۵ درصد مرغ تولیدی به بازار‌های هدف صادر و ۹۵ درصد با سایز درشت تولید می‌شود که ضرر و زیانی که از ناحیه مرغ درشت به اقتصاد ملی وارد می‌شود، بسیار بیشتر از میزان تعرفه صادراتی است که با این وجود انتظار می‌رود تناژ مشخصی برای صادرات در نظر بگیرند، در غیر این صورت شاهد افت قیمت در بازار داخل و افزایش وزن مرغ هستیم.

به گفته حجت، با افزایش وزن مرغ درشت علاوه بر ضربه به اقتصاد ملی خانوار‌ها به سبب خرید مرغ با چربی بیشتر متحمل زیان ‌می شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت تعرفه مرغ به نفع صادرات مرغ است، بیان کرد: با حذف تعرفه صادرات، قیمت مرغ در بازار قابل پیش بینی است، در غیر این صورت دچار افزایش وزن مرغ و تداوم زیان مرغداران هستیم.

 بازار نهاده‌های دامی کماکان تعریفی ندارد

حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچون وضعیت سابق است، بیان کرد: در ماه گذشته ۳۵ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود، در ۱۵ روز نخست خرداد کمتر از ماه قبل نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار گرفته است که امیدواریم در نیمه دوم به ۵۰ درصد افزایش یابد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کرایه‌های حمل نهاده دامی ۲ برابر نرخ مصوب است، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب توزیع می‌شود و مابقی نهاده مورد نیاز با نرخ آزاد از بازار سیاه خریداری می‌شود.

حجت گفت: نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان به بالا است.

وی در پایان قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم  را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.