همزمان با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، مدیرعامل این شرکت به همراه نماینده سهامدار عمده درخصوص آخرین وضعیت سودآوری و برنامه‌های این شرکت اطلاع‌رسانی کردند.

عبدالامیر باروتکوب با اشاره به عملکرد ۱۱ ماهه شرکت گفت: تا پایان بهمن‌ماه ۲۵۰ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۲۶۶ میلیارد تومان سود خالص در شرکت محقق شده است. این درحالی است که پیش‌بینی ما سود عملیاتی ۲۲۷ میلیارد تومانی و سود خالص ۲۵۷ میلیارد تومانی بود. وی درادامه با اشاره به برآورد ۱۶۴۰ تا ۱۷۰۰ تومانی از NAV شرکت تاکید کرد: سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر دارایی‌های بسیار ارزشمندی دارد که بدون انجام تجدیدنظر در این دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه این میزان NAV محاسبه شده است که ارزش روز آنها قطعا بالاتر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر ۱۳ شرکت زیرمجموعه دارد افزود: این شرکت‌ها در هفت کسب‌وکار از جمله طیور گوشتی، طیور تخم‌گذار، دام سنگین، دام سبک، آبزی‌پروری، خوراک دام و تولید گیاهان گلخانه‌ای فعال هستند.

باروتکوب با تاکید براینکه تمام این شرکت‌ها در زمینه تولید محصولات اساسی و استراتژیک فعال هستند، گفت: تولید این محصولات حساسیت خاصی در امنیت غذایی کشور دارد و تمام سیاست‌گذاری‌های ما نیز در مجموعه به‌دنبال تامین این امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه هرکدام از این شرکت‌ها با پیشرفتی که داشته‌اند به‌صورت زنجیره تعریف شده‌اند، گفت: درحال‌حاضر سه شرکت شریف‌آباد، ماهان و خوراک دام پارس از مجموعه ما در بازار سرمایه فعال هستند. همچنین برنامه‌های ما برای عرضه ۴ شرکت زنجیره شمال شرق، شرکت مرغ اجداد زربال، شرکت اشراق و شرکت مرغک درحال انجام است و این شرکت‌ها آماده ورود به بازار سرمایه هستند که برای سال ۹۹ در فهرست عرضه قرار دارند.

رحمتی: صنعت کشاورزی تحریم‌پذیر نیست

مالک رحمتی، قائم مقام سازمان اقتصادی کوثر نیز به‌عنوان نماینده سهامدار عمده با بیان اینکه تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان در مجموعه کشاورزی کوثر ظرفیت‌های این مجموعه را دوچندان خواهد کرد، گفت: صنعت کشاورزی تحریم‌پذیر نیست و شرایط کنونی باعث خودکفایی در این صنعت شده است. این درحالی است که به‌دلیل کشش عرضه و تقاضا در صنعت کشاورزی، بازدهی این صنعت همواره درحال افزایش است.

وی در ادامه به ظرفیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر اشاره کرد و افزود: برندهای نام آشنایی از جمله اجداد زربال در این هلدینگ فعال هستند که ارزش نهفته این شرکت را در کنار دارایی‌های دیگر این شرکت تشکیل می‌دهند؛ به‌عنوان نمونه این شرکت ۲۷۰ هکتار زمین در احمدآباد مستوفی دارد که طرح تاسیس یک گلخانه با محوریت صادرات در این زمین درحال نهایی شدن است که می‌تواند ارزش افزوده مضاعفی را برای دارایی‌های «زکوثر» ایجاد کند.

امروز ۱۵ درصد از سهام سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در بازار دوم معاملات بورس تهران عرضه می‌شود. این عرضه در قیمت ۱۳۱۲ تومان به ازای هر سهم انجام شده و حدود ۵۱۴ میلیارد تومان نقدینگی را از بازار جذب می‌کند. اقدامات نهادهای عمومی مانند سازمان اقتصادی کوثر برای عرضه سهام زیرمجموعه را باید قدردان بود.