انبساط 50 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

توفیق در جذب سرمایه خارجی

در نشست خبری که روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه در وزارت اقتصاد برگزار شد، فرهاد دژپسند فعالیت‌های انجام شده در سال‌جاری را در ۵ دستاورد خلاصه کرد. نکته اولی که در صحبت‌های سکاندار وزارت اقتصاد دیده شد، افزایش ۵۰‌درصدی در جلب سرمایه‌گذاری خارجی بود. دژپسند با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر اقتصاد کشور با تحریم‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده و در نتیجه این تحریم‌ها به نظر می‌رسید که سرمایه‌گذاری خارجی با کاهش مواجه شود، گفت: در ۱۰ ماهه امسال با جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حدود ۵/ ۴ میلیارد دلار به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی در این بخش را شاهد بودیم. او افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را به دلیل تعریف حدود ۱۷۰ طرح اعلام کرد که عمده آنها در بخش هتلداری و صنایع‌غذایی بوده است.

رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریمی

دومین دستاورد مطرح شده توسط وزیر اقتصاد به وضعیت صادرات غیرنفتی اختصاص داشت. او با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، صادرات غیرنفتی از نظر ارزشی ۳ درصد کاهش داشته، به این نکته اشاره کرد که از نظر وزنی صادرات غیرنفتی با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است. او در ادامه افزود: کاهش ۳ درصدی در ارزش صادرات غیرنفتی به‌دلیل اصلاح پایه‌های صادراتی توسط گمرک بوده است.  سومین نکته‌ای که فرهاد دژپسند به آن اشاره کرد، به نظام بانکی کشور مرتبط بود. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک‌ها در سال‌های اخیر بار سنگینی از لحاظ دارایی‌های مازاد تحمل کردند، به این نکته اشاره کرد که امسال بانک‌ها توانستند گام مثبتی را در جهت کاهش دارایی‌های منجمد بردارند. اشاره وزیر به رونمایی از سایت واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها بود که در اوایل آذرماه سال‌جاری در خبرها منتشر شد. از دیگر دستاوردهای بانکی که در این جلسه عنوان شد اختصاص ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته و پیش‌بینی رشد ۱۴ درصدی آن تا پایان سال‌جاری بود. علاوه براین، بانک‌ها در ۸ ماه نخست سال‌جاری ۵۲ درصد تسهیلات داده‌شده را با هدف سرمایه در گردش اختصاص دادند که این کار به درستی سبب تحرک مثبت در بخش اشتغال خواهد شد. از سوی دیگر وزیر اقتصاد به تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی در گام اول مولد‌سازی دارایی بانکی اشاره کرد که با همکاری چند بانک شکل گرفته و احتمالا سایر بانک‌ها نیز به این زنجیره اضافه خواهند شد.

حمایت از رونق در بازار سرمایه

نکته بعدی که وزیر اقتصاد به آن اشاره کرد، رونق بازار سرمایه بود. به گفته او درحال‌حاضر ۶ هزار میلیارد تومان در بازار فرابورس معامله می‌شود که این رقم قابل توجهی بوده که اگر به سایر بازارها سرایت کند، سبب آشفتگی در اقتصاد خواهد شد. او با اشاره به اینکه قبول ندارد رشد بازار سرمایه ناشی از بازار ارز است، به این نکته اشاره کرد که تاثیرپذیری بازار سرمایه از بازار ارز را انکار نمی‌کنم؛ اما اگر نوسانات نرخ ارز و رشد شاخص بازار در سال‌جاری را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که همه رشد بازار به‌دلیل تخلیه افزایش نرخ ارز نبوده است. علاوه بر این دژپسند این نوید را داد که شرکت‌های زیادی برای عرضه در بازار سرمایه آماده هستند و هیات بورس تلاش می‌کند که هیچ شرکتی در صف عرضه معطل نشود. اگرچه الزامات مورد توجه سازمان بورس باید برآورده شود.  او در ادامه صحبت‌ها به افزایش خصوصی‌سازی در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: درخصوصی‌سازی  به دنبال رد دیون یا تبدیل شرکت‌های دولتی به‌خصولتی نیستیم، بلکه تاکید بر واگذاری شرکت‌ها به بخش‌خصوصی واقعی است.

فسادزدایی با هوشمندسازی اقتصاد

محور پنجم اشاره‌شده در صحبت‌های دژپسند به اهمیت کسب‌وکار و به‌خصوص فسادزدایی از اقتصاد تاکید داشت. او در صحبت‌های خود با اشاره به سامانه‌های طراحی شده برای شفاف‌سازی اقتصاد و جلوگیری از فساد سیستماتیک گفت: ادراک فساد با خود فساد متفاوت است. در یک نظر‌سنجی‌، ۹۳ نفر از ۱۰۰ نفر ادعا کرده‌اند که کشور با فساد روبه‌رو است؛ درحالی‌که ۱۳ نفر توانسته‌اند ادله‌ای برای این ادعا داشته باشند. او افزود: کتمان نمی‌کنیم که فساد وجود دارد، اما شفاف‌سازی از طریق هوشمندسازی دستگاه‌ها به ریشه‌کنی فساد کمک خواهد کرد.

وضعیت ایران در اجلاس آتی FATF

بخش دوم نشست خبری به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. در این بخش یکی از سوالاتی که از وزیر اقتصاد پرسیده شد، در مورد ورود به لیست سیاه FATF بود. او با اشاره به اینکه امیدواریم وارد لیست سیاه نشویم، گفت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی قرار دارد که تصمیم‌گیری درباره آن به جلسات آتی موکول شده است. دژپسند با بیان اینکه جلسه کارگروه از ۲۷ بهمن تا دوم اسفند برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایندگان ایران در اجلاس مقدماتی شرکت کرده و نظرات خود را مطرح کردند. او گفت: با توجه به اینکه ۳۶ بند از ۴۱ بند لوایح امتیاز توسط ایران تصویب و اجرا شده است، نمایندگان ایران استدلال می‌کنند که قرار دادن ایران در لیست سیاه توجیه‌پذیر نیست و امیدواریم مانع از پیوستن ایران به لیست سیاه شویم.  دژپسند در پاسخ به سوالی مرتبط با اینستکس و مبادلات با کشورهای اروپایی نیز به این نکته اشاره کرد که ما در مورد اینستکس امید داریم و تلاش هم می‌کنیم اما به این کانال اتکا نمی‌کنیم. او افزود: دیشب در جلسه‌ای که با مقامات وزارت امورخارجه داشتیم اخبار نویدبخشی از اینستکس وجود دارد که از آن استفاده خوبی خواهیم کرد؛ اما به آن متکی نمی‌مانیم. از دیگر سوال‌های مطرح شده در این جلسه به مالیات‌ستانی از سود سپرده‌ها اختصاص داشت که فرهاد دژپسند تاکید کرد برنامه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌ها وجود نداشته و این مساله یک اشتباه در پاورپوینتی خارج از وزارتخانه اقتصاد بود که در همان زمان هم اصلاح شد. او تاکید کرد سود سپرده‌های بانکی به هیچ عنوان عایدی محسوب نمی‌شوند؛ در نتیجه مالیات گرفتن از آنها هیچ‌وقت مطرح نبوده است. اما در مورد مالیات گرفتن از املاک و خودروی لوکس به این نکته اشاره کرد که این مساله در لایحه نبوده و کمیسیون تلفیق آن را اضافه کرده است. بنابراین در صورت تصویب و ابلاغ، باید سازمان امور مالیاتی زیرساخت‌های لازم برای اخذ مالیات از این نوع دارایی‌ها را فراهم کند.