در ادامه ناآرامی‌های آمریکا در اعتراض به نژادپرستی‌، سیاهان هالیوودی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. دیروز در اقدامی دیدنی جمعی از معترضین در مقابل ساختمان آکادمی علوم و فنون هنرهای نمایشی اسکار جمع شدند و شعارهای جان سیاهان مهم است را سر دادند.

این اقدام بعد از سخنرانی David Oyelowo بازیگر نقش مارتین لوترکینگ در فیلم «سلما» رخ داد که او روز قبلش فاش کرده بود علت اینکه این فیلم نتوانست در سال ۲۰۱۴ اسکار بگیرد، این است که سیاهان  در نیویورک تی-شرت‌هایی با جمله‌ «نمی‌توانم نفس بکشم» پوشیدند. این اتفاق باعث شد که اعضای آکادمی تحت تأثیر این موضوع به فیلم رأی ندهند.

اما «ایوا دوورنی» کارگردان فیلم سلما نیز اخیرا در مصاحبه‌ای جزئیات بیشتری را در این مورد فاش کرده است او در مصاحبه‌ای با «اسکرین دیلی» فاش می‌کند که دلیل نادیده گرفته شدن فیلم «سلما» از سوی رأی‌دهندگان اسکار، پوشیدن تی‌-شرت‌های «نمی‌توانم نفس بکشم» توسط بازیگران در مراسم افتتاحیه‌ فیلم در نیویورک بوده است.

«ایوا دوورنی» و بازیگران «سلما» در مراسم افتتاحیه‌ فیلمی در نیویورک تی-شرت‌هایی با جمله‌ی «نمی‌توانم نفس بکشم» پوشیدند. او در این مصاحبه گفته است که: شش سال قبل، اکران «سلما» با قتل «اریک گارنر» همزمان شده بود. آخرین باری بود که به موقعیت «نمی‌توانم نفس بکشم» رسیده بودیم. به یاد می‌آورم که در افتتاحیه‌ «سلما»، به نشانه‌ی اعتراض تی‌-شرت‌های «نمی‌توانم نفس بکشم» را پوشیده بودیم. اعضای آکادمی با استودیو تماس گرفته بودند و به تهیه‌کنندگان گفته بودند: «چطور جرأت کردید چنین کاری بکنید؟ چرا آن‌ها بیشتر گندش را درآورده‌اند؟» و «ما به این فیلم رأی نخواهیم داد برای اینکه فکر نمی‌کنیم بازیگران در جایگاهی باشند که چنین کنند.»» اویلوو اضافه می‌کند: «یکی از علت‌های اینکه فیلم به آنچه مردم انتظارش را داشتند نرسید همین بود و کمپین «اسکار بیش از حد سفید» را خلق کرد.»

اویلوو در همین مصاحبه نیز درباره مراسم سینمایی بفتا نیز اعتراضات خود را بیان می‌کند و این هشدار را می‌دهد که این مراسم باید راه خود را از اسکار جدا کند. او می‌گوید که اگر بفتا مسیر اسکار را دنبال نکند می‌تواند هویت خودش را پیدا کند. بفتای تلویزیونی مانعی برای امی ایجاد نمی‌کند. تاریخ برگزاری آن را تغییر دهید! شما کمتر از اسکار نیستید؛ تاریخش را تغییر دهید، و به چیزی تبدیل شوید که مستقل از آن است. قدرت را پس بگیرید، بفتا – این فقط یک پیشنهاد است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.