آنتونیو گوترش روز پنج‌شنبه در پیام ویدئویی به نشست جهانی واکسن افزود: امروز معجزه نجات‌بخش واکسیناسیون، مهم‌ترین مداخله بهداشت عمومی را جشن می‌گیریم که هر سال جان ده‌ها میلیون نفر را نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی چون آبله مرغان ریشه کن شدند و از بیماری‌هایی چون سرخک، سرخجه و کزاز پیشگیری می‌شوند اما ما در یک زمان نامشخصی با یکدیگر دیدار می‌کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به همه‌گیری کرونا، اضافه کرد: کووید-۱۹ بزرگترین بحران سلامت عمومی در نسل ما است. تا کنون واکسنی وجود ندارد. همانگونه که برای پیشرفت یکی از آن کار می‌کنیم، یک درس مهم وجود دارد که باید فرابگیریم.

گوترش تصریح کرد: واکسن به تنهایی کافی نیست. ما به همبستگی جهانی نیاز داریم تا مطمئن شویم که هر شخصی در هرکجا، به آن دسترسی دارد.

وی با بیان اینکه واکسن کووید-۱۹ باید به عنوان یک کالای جهانی و واکسن مردمی دیده شود که شمار فزاینده سران جهانی خواستار آن هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به اقدامات اتحاد جهانی واکسن و مصون‌سازی (گاوی) اشاره کرد و گفت: از شرکای متحد تشکر می‌کنم، مردم از هر سن و سطحی در همه کشورها می‌توانند به واکسن دسترسی داشته باشند.

گوترش افزود: سازمان ملل متحد مفتخر است که بخشی از این تلاش برای پوشش جهانی بهداشت باشد و متعهد هستیم که بخشی از فاز بعدی باشیم چرا که همچنان کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

وی ادامه داد: ۲۰ میلیون کودک دریافت کامل واکسیناسیون خود را از دست می‌دهند و یک پنجم هرگز واکسنی دریافت نکرده‌اند. اکنون تحت سایه کووید-۱۹، گرفتاری آنها سخت‌تر هم شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: کارزار ایمن‌سازی در حال رها شدن هستند، شکاف ارسال جهانی واکسن می‌تواند عریض‌تر شود. از این رو، اجازه دهید سه تعهد کلیدی را امروز ایجاد کنیم.

گوترش اظهار کرد: حتی در شرایط گسترش کووید-۱۹، بیایید راه‌های امنی برای ارسال واکسیناسیون‌ها بیابیم؛ از شبکه توزیع واکسن برای طیف دیگر خدمات اولیه بهداشتی استفاده کنیم و هنگامی که واکسن کووید-۱۹ ممکن شد، بیایید مطمئن شویم که به دست همه می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری هیچ مرزی نمی‌شناسد، تاکید کرد: به همین دلیل، تامین اعتبار کامل «گاوی» برای اطمینان یافتن از تداوم پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار، حیاتی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.