آنتونیو گوترش بعدازظهر جمعه با حضور در جمع خبرنگاران افزود: ۹۰۰ هزار شهروند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند در منطقه درگیری آواره شده‌اند و قوانین بشردوستانه بین المللی و حفاظت از غیرنظامیان، به صورت سیستماتیک نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فضای امن به شدت محدودتر شده است، رنج احتمالی شهروندان بدتر می شود به گونه ای که تخمین زده می شود ۲.۸ میلیون مردم شمال سوریه به نیازهای اولیه زندگی محتاجند و این تعداد، در حال افزایش است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به خیرین و اهدا کنندگان کمک‌های داوطبانه، گفت ما برای ۶ ماه آینده به منظور پوشش دادن نیازهای اولیه زندگی آوارگان اخیر، به ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیاز داریم.

گوترش با تاکید بر این که ورای نیازهای انسانی، شرایط درگیری در منطقه بیشتر و بیشتر خطرناک می شود، اضافه کرد: منطقه کاهش تنش ادلب در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و در تفاهم سوچی بین روسیه و ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ هم مورد تاکید قرار گرفت اما

در ماه های اخیر شاهد حمایت روسیه از عملیات ارتش سوریه بودیم و اخیرا هم درگیری متعدد مرگبار بین نیروهای ترکیه و سوریه را می بینیم.

وی تصریح کرد: همه اینها گواه آن است که وضعیت انسانی که ما با آن مواجه هستیم، اکنون به خطرناکترین شکل خود رسیده است که پیش از آن شاهد نبودیم. من بارها برای خاتمه دادن به فاجعه انسانی و جلوگیری از کنترل خارج شدن تنش، خواستار آتش بس فوری در ادلب شده‌ام .

دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به بازیگران کلیدی در این درگیری‌ها، گفت: پیام ما بسیار روشن است؛ هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه حل ممکن، سیاسی است.

گوترش خاطرنشان کرد: این کابوس شبانه خود ساخته برای مردم رنج دیده سوریه باید متوقف شود. هم اکنون باید متوقف شود.

ارتش سوریه بارها گفته‌است تروریست‌های شناخته شده شورای امنیت سازمان ملل متحد با گروگان گرفتن مردم شهر ادلب، باعث ناامنی در این منطقه شده‌اند و عملیات‌های آنها نه علیه مردم بلکه علیه این تروریست‌ها انجام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.