به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، رایان مک‌کارتی، مقام غیرنظامی ارشد نیروی زمینی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مارک اسپر پس از دیدار با ترامپ در کاخ سفید و همچنین پس از نشست‌های داخلی پنتاگون تصمیم اولیه خود برای بازگرداندن چند صد تن از سربازان از واشنگتن به خانه‌هایشان را تغییر داد.

مک‌کارتی افزود: به نظر من این تغییر بر مبنای تضمین این‌که حمایت نظامی کافی در این منطقه برای واکنش نشان دادن به مشکلات اعتراضی احتمالی وجود داشته باشد، صورت گرفته است.

مک‌کارتی این دستور پنتاگون را برای بازگرداندن حدود ۲۰۰ سرباز ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه دریافت کرد اما چند ساعت بعد پنتاگون به وی اطلاع داد که اسپر تصمیم خود را عوض کرده و او تصمیم نهایی درباره‌ استقرار نیروها را اتخاذ می‌کند اما دیگر مقامات ارتش از جمله روسای ستاد مشترک نیز در این تصمیم‌گیری شرکت داشتند.

این اقدام برای حفظ این نیروها در این منطقه در حالی اتخاذ شده که رهبران پنتاگون همچنان تاکید دارند که برای سرکوب اعتراضات قصد استفاده از نیروهای نظامی را ندارند.

مک‌کارتی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: قصد ما در حال حاضر این است که نیروهای نظامی را وارد این مساله نکنیم و فکر می‌کنیم در حال حاضر به آنها نیازی نیست.

وی افزود: این یک وضعیت متغیر است نیروهای یگان ۸۲ هوابرد ۲۴ ساعت دیگر در واشنگتن باقی خواهند ماند و تلاش ما این است که آنها را به خانه‌های خود بازگردند.

در همین حال شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از دو تن از مقامات کاخ سفید گزارش داد: دونالد ترامپ دست‌کم در حال حاضر از ایده اعزام نیروی نظامی و گارد ملی به شهرهای مختلف آمریکا عقب‌نشینی کرده است.

یکی از این مقامات گفت: این موضوع همیشه یک گزینه بوده و یک گزینه باقی خواهد ماند. از زمان ورود گارد ملی به این مساله و فشار رئیس جمهوری به فرمانداران اوضاع تا حدودی بهتر شده است.

پیشتر وزیر دفاع آمریکا گفته بود که از اعمال "قانون حمله" حمایت نمی‌کند؛ قانونی که سال ۱۹۸۷ تصویب شد و به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا برای واکنش به اعتراضات یا ناآرامی‌های داخلی در شهرهای سراسر این کشور نیروی نظامی مستقر کند.

اسپر ادامه داد: من این حرف را نه تنها به عنوان وزیر دفاع بلکه به عنوان یک سرباز سابق و یکی از اعضای سابق گارد ملی می‌گویم. گزینه استفاده از نیروهای نظامی در نقش مجریان قانون تنها باید به عنوان آخرین گزینه و در شرایط بسیار وخیم استفاده شود. ما در حال حاضر در هیچ یک از این شرایط قرار نداریم.

بلومبرگ گزارش کرده بود، اظهارات اسپر باعث خشم دونالد ترامپ و معاونینش در کاخ سفید شده است.

بلومبرگ به نقل از معاونین ترامپ آورده است: کاخ سفید این اظهارات اسپر را پا از حد گذراندن می‌داند.

البته این معاونین انتظار ندارند که دونالد ترامپ، اسپر را اخراج کند. یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن نیز به شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز گفت که اظهارات اسپر در داخل کاخ سفید مورد استقبال و حمایت قرار نگرفته است.

اسپر عصر چهارشنبه طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی با دونالد ترامپ دیداری داشت.

در همین حال کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: من اطلاعی از این‌که اسپر نسبت به اعزام نیروهای نظامی مخالفتی کرده باشد، ندارم.

وی افزود: من وارد بحث‌های خصوصی که در کاخ سفید برگزار می‌شوند، نمی‌شوم. دونالد ترامپ تنها مقامی است که می‌تواند این اقدام را انجام دهد. اگر او بخواهد از گزینه اعزام نیروهای نظامی استفاده کند، این کار را انجام خواهد داد.

مک‌انانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: علی‌رغم ابراز مخالفت رئیس پنتاگون با اعزام نیروهای ارتش و گارد ملی به ایالت‌های مختلف، اسپر همچنان در سمت خود به عنوان وزیر دفاع قرار دارد.

وی ادامه داد: من مطمئنم که اگر دونالد ترامپ اعتماد خود را به اسپر از دست بدهد همه شما خبرنگاران اولین افرادی خواهید بود که از این مساله آگاه خواهید شد تا این لحظه اسپر همچنان وزیر دفاع است و اگر دونالد ترامپ اعتماد خود را به او از دست بدهد همه ما در آینده متوجه این مساله خواهیم شد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه تهدید کرده بود برای برقراری نظم و آرامش نیروهای ارتش و گارد ملی را به ایالات مختلف اعزام خواهد کرد.

بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا پس از انتشار تصاویر ویدیویی از برخورد پلیس مینیاپولیس با جورج فلوید که منجر به مرگ این مرد سیاه‌پوست شد صحنه اعتراض و ناآرامی شده‌اند. معترضان در بسیاری از شهرها سه‌شنبه شب نیز مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.