«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای این کشور، از اقدام تروریستی سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و هفت تن از یارانش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد دفاع کرد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌ تایمز»، علی‌رغم انتقاد بسیاری از نمایندگان کنگره از ترور سپهبد سلیمانی، اسپر تصریح کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم درستی در خصوص انجام عملیات علیه فرمانده نیروی سپاه قدس ایران اتخاذ کرد.

وی در این خصوص توضیح داد: «فکر می‌کنم، روشن است که حذف وی (سپهبد سلیمانی) از میدان نبرد، دولت ایران و [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] را از گسترش فعالیت‌های بدخواهانه در سراسر منطقه عقب راند».

رئیس پنتاگون در ادامه افزود: «با این اقدام، ما تا حدی بازدارندگی را احیا کردیم بنابراین برای تمام این مسائل، من همچنان بر این باورم که فرمانده کل قوا (ترامپ) درخواست درستی (برای ترور سپهبد سلیمانی) اتخاذ کرد.

این اولین بار نیست که رئیس پنتاگون از اقدام تروریستی واشنگتن علیه سپهبد سلیمانی دفاع می‌کند، در تاریخ ۱۷ بهمن ماه نیز، اسپر برای چندمین بارف ضمن دفاع از ترور سپهبد سلیمانی مدعی شده بود که این فرمانده نیروی قدس سپاه در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه نیروهای آمریکایی بوده است؛ ادعایی که حتی خود مقام‌های عالیرتبه آمریکا نیز آن را تأیید نکرده‌اند.

اظهارات مارک اسپر در شرایطی مطرح شده است که اقدام تروریستی ماه ژانویه واشنگتن، موجی از حیرت و انتقادات بسیاری از نمایندگان دموکرات و برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را به همراه داشت و اکثر آنها هشدار دادند که این اقدام آمریکا یک جنایت جنگی بوده و اینکه ترامپ از اختیارات خود بعنوان فرمانده کل آمریکا فراتر رفته است زیرا سپهبد سلیمانی یکی از چهره‌های عالیرتبه سیاسی و نظامی دولت ایران بوده است و ترور وی معادل ترور وزیر دفاع آمریکا محسوب می‌شود.

در پی این اقدام تروریستی آمریکا، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا طرح‌ محدود کردن اختیارات ترامپ برای انجام اقدام نظامی علیه ایران را به تصویب درآوردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه در واکنش به ترور سپهبد سلیمانی، پایگاه «عین‌الاسد» که بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق محسوب می‌شود را هدف حملات موشکی قرار داد که خسارات زیادی به این پایگاه وارد آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.