روز گذشته وزیر نیرو با چند تن از مقامات عراقی ملاقات کرد و در خصوص توسعه همکاری‌های تهران – بغداد در حوزه برق، سنکرون (هم فاز) کردن شبکه برق ایران و عراق و همکاری در زمینه آموزش و توسعه شبکه برق دو کشور به گفت‌وگو پرداخت. نتیجه این سفر و گفت وگوهای وزیر نیروی ایران با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی عراق، وصول نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق و تمدید دو ساله قرارداد صادرات برق ایران به این کشور بود.

وزیر نیرو در این خصوص گفت: خوشبختانه حدود نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق وصول شد و نیم دیگر هم در فرآیند تدارک و پرداخت است؛ همچنین قرارداد صادرات برق از ایران به جمهوری عراق، اینبار برخلاف دفعات قبل که قراردادها یکساله بود، قرارداد دو ساله ای برای سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به امضا رسید.

دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای روز چهارشنبه اعلام کرد که برهم صالح در دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هماهنگی مشترک و توسعه افق همکاری های دو جانبه به ویژه در بخش برق و آب در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت همسایه تاکید کرد. رییس جمهوری عراق همچنین به منظور تحقق امنیت و ثبات برای ملت های منطقه، خواهان تلاش مشترک برای مقابله با شرایط پیچیده ای که منطقه شاهد آن است، شد.

تمایل جدی ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عراق

بیانیه ریاست جمهوری عراق افزوه است که اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کشورش برای ادامه همکاری ها و حمایت ها از عراق در همه بخش ها تاکید کرد. به نوشته بیانیه، اردکانیان از تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی و توسعه شبکه های برق و تبادلات تجربیات با عراق خبر داد. همچنین بیانیه ریاست جمهوری عراق حاکیست که دو طرف در این دیدار راهکار ارتقا مناسبات در همه بخش ها در راستای منافع دو جانبه را بحث و بررسی کردند.

پرداخت مطالبات برق عراق به ایران در دستور است

طبق اعلام وزارت نیرو، همچنین ماجد حنتوش - وزیر برق عراق - واردات برق از ایران را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و گفت: از کمک های ایران در صادرات ۱۲۰۰ مگاوات برق به عراق قدردانی می کنیم.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات برق عراق به ایران در دستور کار قرار گرفته و موضوع در وزارت دارایی در حال انجام است، اظهار کرد: امیدواریم که میزان صادرات برق ایران در فصل تابستان کاهش پیدا نکند.

حنتوش یادآور شد: میزان واردات برق عراق از ایران ۱۲۰۰ مگاوات است که این حجم از واردات در فصل تابستان بسیار با اهمیت است.همکاری های دو کشور در حوزه برق سال گذشته بدون قطعی در بالاترین سطح انجام شد و ما از جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات برق قدردانی می کنیم.

وی از ابراز تمایل بغداد برای حل تمامی مشکلات موجود خبر داد و گفت: عراق خواستار ارائه آموزش و انتقال تجارب جمهوری اسلامی ایران در حوزه برق و انرژی است.

ایران آماده توسعه همکاری با عراق

رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با تبریک انتخاب حنتوش به عنوان وزیر برق جدید عراق، هدف از سفر به بغداد را توسعه همکاری‌ها با بغداد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مصلحت جمهوری اسلامی ایران این است که همسایگان ما در حوزه برق در شرایط مناسبی قرار داشته باشند و ما آماده توسعه همکاری ها با کشور دوست و برادر عراق هستیم، یاد آور شد: حدود یک سال و نیم پیش در سفر به عراق توافق نامه‌ای با مسئولان این کشور به امضا رسید و ما وعده دادیم که در برنامه ای سه ساله صنعت برق عراق به وضعیت مطلوبی برسد.

وی افزود:‌ در این زمینه با نگاه به مصالح عراق آنچه ما به برادران عراقی پیشنهاد دادیم هیچ کشوری به کشوری دیگر پیشنهاد نمی دهد، ظرفیت سازی نیروی انسانی، بازسازی تاسیسات، کاهش تلفات و ارائه خدمات مهندسی از جمله این پیشنهادها بود.

وزیر نیرو گفت: ما سال گذشته با وجود مشکلات از جمله تامین گاز نیروگاه ها تلاش بسیاری برای تامین نیاز عراق به برق انجام دادیم و سعی کردیم وظیفه خود را در خدمت به ملت عراق به بهترین شکل انجام دهیم.

اردکانیان افزود: امسال شرایط ما بسیار متفاوت است و گرمای زودرس و شرایط کرونا موجب افزایش مصرف برق در ایران شده است. مصرف برق در مقایسه با سال گذشته رشد کم سابقه‌ای داشته و امسال وضعیت سختی پیش روی ما است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.