به گزارش خبرگزاری آناتولی، سرهنگ محمد قنونو، سخنگوی ارتش لیبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: فرودگاه بین‌المللی طرابلس از اشغال شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر آزاد شده است.

وی با اشاره به اینکه یگان‌های نظامی ارتش لیبی کنترل کامل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به دست گرفته‌اند، گفت: شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر که به سمت منطقه «قصر بن غشیر» فرار کرده‌اند را تعقیب می‌کنیم.

برخی تصاویر منتشر شده در اینترنت نشان می‌دهند، نیروهای دولت وفاق روی کامیون‌های کوچک در میان هواپیماهای نابود شده در نتیجه حملات سوارند و در کنار ساختمان‌های مرتبط با فرودگاه در حال گرفتن سلفی از خودشان هستند.

ارتش لیبی صبح چهارشنبه از آغاز عملیات آزادسازی فرودگاه بین‌المللی طرابلس از اشغال شبه نظامیان حفتر خبر داد و اعلام کرد که نیروهای ارتش از جبهه جنوبی پایتخت به سمت فرودگاه طرابلس که محلی برای اختفای شبه نظامیان حفتر تبدیل شده، در حال پیشروی هستند. 

دولت لیبی ۱۸ مه جاری نیز از آزادسازی کامل پایگاه الوطیه مرکز شبه نظامیان حفتر در جنوب غرب طرابلس خبر داد. نیروهای ارتش لیبی طی عملیات «طوفان صلح» که در ۲۵ ماه مارس آغاز شد، کنترل پایگاه الوطیه را نیز به دست گرفتند. 

هیئت سازمان ملل در ساعات پایانی دوشنبه اعلام کرد، دو طرف درگیر در این کشور با آغاز مذاکرات آتش‌بس در پی درگیری‌های خونین چندین هفته‌ای موافقت کرده‌اند.

هیئت سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، از طرح از سرگیری مذاکرات با استناد به نشست‌های ۵+۵ استقبال کرد.

از روز گذشته نیز مقامات لیبی از هر دو طرف سفرهایی را به ترکیه، روسیه و مصر آغاز کرده‌اند تا برای بحران این کشور به توافقی برسند.

شبه‌نظامیان حفتر که توسط امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از چهار آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر همان سال به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.

نیروهای ارتش دولت قانونی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) را آغاز کرده‌اند.

به تازگی کمیته تحریم لیبی شورای امنیت سازمان ملل متحد طی گزارشی، اعلام کرد که دو شرکت اماراتی ده‌ها مزدور نظامی غربی را به منظور کمک به نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر به لیبی اعزام کرده‌اند.

این مزدوران نظامی غربی در ماه ژوئن ۲۰۱۹ به لیبی اعزام شده‌اند. این دو شرکت همچنین متهم به تامین هلی‌کوپتر، پهپاد و پشتیبانی اینترنتی از خلیفه حفتر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.