سرهنگ لری ویلکرسون در گفت‌وگو با شبکه خبری ام اس ان بی سی، افزود: اگر ما به پکن و ماجرای میدان «تیان آن‌من» نگاه کنیم، یا به رم در دوره موسلینی یا نورنبرگ در دوره هیلتر بنگریم، با آنچه در آمریکا می‌گذرد هیچ تفاوتی نمی‌بینیم به جز اینکه تا کنون کسی کشته نشده است.

وی ادامه داد: در طول ۲۰۰ سال گذشته همواره ارتباطی بین ارتش و جامعه مدنی ما وجود داشته است و جمهوری دموکراتیک ما به همین دلیل خاطر جمع بوده است. اما آنچه اکنون در واشنگتن دی سی رخ می‌دهد، فرسایش و شکستگی این ارتباط در پیش چشمانمان است.

رئیس دفتر وزیر خارجه جورج دبلیو بوش، اضافه کرد: این مساله مرا بسیار نگران می‌کند چرا که این حقوق اساسی است که دموکراسی ما را تاکنون سرپا نگهداشته است و اکنون آن را در مقابل چشمانمان در حال ناپدید شدن می بینیم.

ویلکرسون در پاسخ به سوالی درباره پرواز سطح پایین بالگرد نظامی آمریکا بر فراز معترضان مسالمت‌آمیز واشنگتن دی سی که نمایشی برای زور بود، گفت: من در این باره نگرانم، چرا که ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش نیست بلکه مشاور وزیر دفاع، مشاور رئیس جمهوری و شورای امنیت ملی است.

وی افزود: او عضوی از زنجیره فرماندهان نیست. کالین پاول عادت داشت بگوید من عضوی از زنجیره فرماندهان در این وزارتخانه نیستم. و او درست می گفت چرا که حتی بر یک سرباز ساده هم فرماندهی نداشت.

سرهنگ ویلکرسون ادامه داد: از این رو، مایلی در این صحنه درگیری همراه با رئیس جمهوری چه کار می‌کند؟ چه کسی دستور حضور نظامی در خیابان‌ها را صادر کرد؟ آیا فرمانده گارد واشنگتن دی سی بود؟ چه کسی این دستور را صادر کرد و چه کسی به او گفت چنین کاری انجام دهد؟

وی خاطرنشان کرد: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا کاملا از این چرخه خارج بود. اگر فرمانده گارد واشنگتن چنین دستوری داده است، چه کسی به او گفت؟ ایا رئیس جمهوری ترامپ یا وزیر دفاع دستور داد؟

رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا تاکید کرد: این چیزی است که در دایره وفاداران صورت می گیرد، چیزی که ما هرگز پیش از آن ندیده بودیم. ما از ۱۸۶۱ تقسیم بندی‌هایی در کشور داشته‌ایم اما این تلاش‌ها به دنبال نابودی ایالات متحده و برپایی کنفدراسیون خود است. ما اکنون سربازان آمریکایی را داریم که به مردم آمریکا شلیک می‌کنند.

ویلکرسون تصریح کرد: این چیزی نیست که بخواهیم بار دیگر تکرار شود. ما باید انگشتمان را به سمت روابط شهروندان و ارتش بگیریم، این چیزی است که می خواهیم اما این رئیس جمهوری کاری می کند که من هرگز در کاخ سفید ندیده‌ام.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.