علیرضا سهرابی، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا داوران هم مانند تیم‌های لیگ برتری باید برای شروع مجدد رقابت‌ها تست کرونا بدهند، بیان کرد: طبق پروتکل بهداشتی تنها تیم‌هایی که قرار است به شکل جمعی تمرین کنند، باید پیش از شروع تمرینات تست کرونای بازیکنان و اعضای آن‌ها مشخص شود، اما داوران تمرینات خود را انفرادی دنبال می‌کنند و پس از ابلاغ قضاوت یک بازی، تبدیل به گروه ۶ نفره می‌شوند. البته فدراسیون فوتبال در مرکز ملی تونل ضدعفونی کننده و وسایل بهداشتی قرار داده و اگر داوری بخواهد در مرکز ملی فوتبال تمرین کند، از آن‌ها استفاده می‌کند.

او ادامه داد: از این هفته داوران به شکل جمعی و رعایت فاصله گذاری تمرینات خود را شروع می‌کنند. برخلاف بازیکنان، داوران در طول تمرین با هم تماس ندارند. آن‌ها با توپ کار نکرده بلکه با فاصله می‌دوند و تمرین بدنی انجام می‌دهند. اگر برگزاری مسابقات قطعی شود، طبق هماهنگی با سازمان لیگ داوران هم تست کرونا می‌دهند. اگر تست یک داور مثبت باشد به قرنطینه می‌رود و داور سالم جایگزین او می‌شود. ما محدودیت خاصی نداریم و طبق برنامه‌ها پیش می‌رویم.

سهرابی درباره اینکه آیا قرار است خود داوران برای تست کرونا هزینه کنند، پاسخ داد: باز هم تاکید می‌کنم برخورد داوران با بازیکنان در داخل زمین بعید است. طبق آموزش‌هایی که در کلاس‌ها به داوران داده می‌شود، آن‌ها باید داخل زمین به شکلی جاگیری کنند که با بهترین دید، کمترین مزاحمت را برای بازیکنان و مسیرشان داشته باشند. چندان نگران داوران نیستیم. هرچند آموزش‌های لازم در کلاس‌ها به آن‌ها ارائه و تست بدنی از داوران گرفته می‌شود. تمرینات آن‌ها به شکل آنلاین است و طبق پروتکل از داوران هم تست کرونا می‌گیریم.

او ادامه داد: می‌دانم تمام داوران نکات بهداشتی را رعایت کرده اند و امیدوارم همه سالم باشند. به هر داوری که تست او منفی باشد، برای قضاوت ابلاغ می‌دهیم.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره زمان تست آمادگی جسمانی داوران گفت: داورانی که در تهران هستند از هفته آینده تمرینات خود را در مرکز ملی فوتبال شروع می‌کنند. سایر نفرات هم یک هفته قبل از شروع رقابت‌ها به تهران می‌آیند و با رعایت فاصله تست آمادگی جسمانی می‌دهند. اگر احساس کنیم داوری آماده نیست به او ۲ هفته برای رسیدن به آمادگی زمان می‌دهیم. در حال حاضر تمام داوران مشغول تمرین هستند، اما سعی داریم در ۲،۳ هفته آینده به سطحی برسند که با آمادگی مناسب و روحیه خوب وارد زمین شوند. البته داوران قبل از حضور در کلاس‌های آموزشی و تست آمادگی جسمانی باید تست کرونا بدهند و طبق نظر سازمان لیگ از آن‌ها در آزمایشگاه‌های مشخص است گرفته می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.