حمید سوری دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، افزود: ویروس کووید ۱۹ توسط میکروسکوپ های الکترونی شناسایی شده است و انتشار اخبار جعلی و نادرست در این باره می تواند به اپیدمی دامن بزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در این خبر به این موضوع  استناد شده که قبلا سازمان جهانی بهداشت و چین به هیچ عنوان توصیه نکرده بودند که فوت شدگان کووید ۱۹ کالبد شکافی و از آن ها نمونه گیری شود، ادامه داد: طبق این خبر پزشکان ایتالیایی بر روی چهار جسد مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده اند که عامل بیماری زا باکتری است.

سوری با اشاره به جعلی بودن خبر باکتری بودن عامل بیماری زای کووید ۱۹، درباره دلایل جعلی بودن این خبر توضیح داد: می دانیم باکتری خارج از بدن موجود زنده نیز قادر به زندگی است و نیازی به بدن موجودات زنده ندارد و احتمال وجود باکتری در اشیا، گیاهان، سطوح و حیوانات وجود دارد و باکتری می تواند از این راه ها نیز بیماری را به دیگران انتقال دهد، در صورتی که تا به حال هیچ گزارش علمی تایید نکرده است که عامل بیماری زای کووید ۱۹ روی حیوانات، اشیا و اجسام وجود داشته و کسی از طریق آن ها دچار بیماری شده است.

وی درباره ماهیت عامل بیماری زای بیماری کووید ۱۹، گفت: این ویروس خارج از بدن موجود زنده بسیار حساس و آسیب پذیر است.

سوری با تاکید بر اینکه تحقیقات نشان داده عامل بیماری کرونا ویروس است، تصریح کرد: این ویروس توسط میکروسکوپ های الکترونی شناسایی شده و شکل و شمایل و ویژگی های آن از جمله چگونگی غشا رشته های کروموزمی و ژنی آن نیز بررسی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این خبر از پایه و اساس اشتباه است، گفت: هیچ مرجع معتبری از جمله وزرات بهداشت ایتالیا هرگز چنین خبری را منتشر نمی کند.

سوری ادامه می دهد: متاسفانه انتشار اخبار نادرست باعث خلط مسائل و پیام های غیرواقعی با واقعیت، تشویش اذهان عمومی و سردرگمی در تصمیم گیری های مناسب می شود.

وی با بیان اینکه انتشار اخبار نادرست باعث بی اعتمادی  مردم نسبت به خبرهای درست می شود، تصریح کرد: این خبر کذب است و حتی توسط وزارت بهداشت ایتالیا و همچنین سازمان جهانی بهداشت نیز رد شده است.

سوری درباره مواجهه با این اخبار توضیح داد: زمانی که خبرهای این چنینی شنیده می شوند، قبل از اینکه تصمیم به انتشار آن بگیریم و برای دیگران بفرستیم باید به چند نکته توجه کنیم؛ اول آنکه پیام های بدون شناسنامه و مستندات مناسب معمولا جعلی و نادرست هستند.

وی ادامه داد: معمولا خبرهایی با این اهمیت غیر ممکن است که توسط رسانه های رسمی منتشر نشوند و حتما رسانه های رسمی و بین المللی معتبر خبرهایی با چنین درجه اهمیتی را در صورت صحت منتشر می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نکته دیگر درباره تشخیص اخبار درست از نادرست را بهره گیری از دانش متخصصان حوزه مربوطه عنوان کرد و افزود: نهادها و کسانی که در این حوزه تخصص و تجربه دارند مانند پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز علمی، روابط عمومی دانشگاه ها و مواردی از این دست می توانند در تشخیص اخبار درست و نادرست راهگشا باشند.

سوری تاکید کرد: تایید یا رد اخبار از سوی این افراد و مجامع می تواند به ما کمک زیادی در تشخیص اخبار درست از نادرست کند.

وی با بیان اینکه برخی از مطالب گفته شده در اخبار جعلی بسیار ناشیانه است، توضیح داد: این مطالب ناشیانه باعث می شود از همان ابتدا بفهمیم که خبر درست نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه انتشار چنین اخبار نادرستی باعث دامن زدن به اپیدمی و همچنین تشویش افکار عمومی می شود، افزود: انتشار چنین اخباری حتی می تواند باعث مرگ غیرمستقیم تعدادی از افراد شود.

وی در پایان تاکید کرد: کسانی که از روی ناآگاهی دست به انتشار خبرهای نادرست می زنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که قبل از تایید سندیت خبر توسط مراجع علمی نباید اخبار را منتشر کنند زیرا این قدام می تواند مشارکت غیر مستقیم در مرگ افراد باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.