چند روزی است که شایعه ای در رسانه‌های مجازی منتشر و دست به دست می‌شود که بر اساس آن دولت ایتالیا از حقایقی در مورد کووید ۱۹ پرده برداشته و دست سازمان جهانی بهداشت و چین را رو کرده است.

بر اساس این خبر، پزشکان ایتالیایی ادعا کرده‌اند اطلاعات سازمان بهداشت جهانی درباره کووید۱۹ دروغ است. به گفته آنها یکی از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت این بوده است که به‌هیچ‌وجه اجساد افراد مبتلا به کووید ۱۹  کالبد شکافی نشود. اما پزشکان ایتالیایی با کالبدشکافی ۴ جسد به نکات جالبی رسیده‌اند که عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ ویروس نیست، بلکه یک باکتری است که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. همچنین دلیل اصلی مرگ بیماران مبتلا به کرونا پنومی یا ذات‌الریه نیست، بلکه ترومبوز یا لخته خون است که اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها را مختل کرده و در نهایت باعث مرگ بیمار می‌شوند.

این پزشکان همچنین ادعا ‌کرده‌اند که برای درمان ویروس کووید-۱۹ نیازی به ونتیلاتور یا بخش مراقبت‌های ویژه نیست و راه مبارزه یا درمان این بیماری با «آنتی بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها و ضد انعقاد کننده‌ها» مثل آسپرین ساده است.  گویا این خبر مدتی است در فضای مجازی در سراسر دنیا سروصدای زیادی به راه انداخته و نکته جالب این است که  اغلب متخصصان این خبر را رد کرده‌اند. در متن این  خبر  که منبع آن وزارت بهداشت ایتالیا عنوان شده، آمده است که در ایتالیا تغییر پروتکل‌ها آغاز شده و ایتالیا در حال تغییر و پایان دادن به پاندمی جهانی است.

تکذیب وزارت بهداشت ایتالیا و سازمان جهانی بهداشت

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در واکنش به این خبر می‌گوید: متأسفانه ما هر روز شاهد انتشار خبرهای نادرست هستیم که باعث شده است حقایق در کنار مسائل غیرواقع خلط شود. این امر باعث تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم و سردرگمی آنها در تصمیم‌گیری مناسب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این خبر کاملاً کذب است و حتی توسط خود وزارت بهداشت ایتالیا و سازمان جهانی بهداشت رد شده و طبیعتاً نمی‌تواند استناد درستی داشته باشد، می‌افزاید: زمانی که ما چنین خبرهایی را می‌شنویم قبل از اینکه تصمیم به انتشار آن بگیریم و برای دیگران بفرستیم باید به چند نکته توجه کنیم. اولاً بدانیم که پیام‌های بدون شناسنامه و بدون استناد مناسب معمولاً فیک و نادرست هستند. معمولاً خبرهایی با این اهمیت غیرممکن است که توسط رسانه‌های رسمی منتشر نشوند و در صورت صحت حتماً در رسانه‌های بین‌المللی معتبر در صدر اخبار  قرار می‌گیرند. بنابراین اینکه ما چنین خبری را بدون نام و نشان از جایی دریافت کرده و آن را نشر دهیم، غلط است.

به گفته سوری نکته دیگر این  است که در شرایط موجود باید خبرهای درست و نادرست را از یکدیگر تمیز دهیم و از افراد متخصص و کسانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند مثل پژوهشگران، مراکز علمی و دانشگاه‌ها کمک بگیریم تا مشخص شود آیا این خبرها درست است یا خیر. قطعاً تأیید یا رد این مجامع و افراد تا حد زیادی کمک می‌کند که ما خبر درست را از نادرست تشخیص دهیم.

عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ باکتری نیست

این عضو ستاد مقابله با کرونا تهران بزرگ می‌افزاید: در این میان نکاتی که در این خبرها وجود دارد بعضاً آنقدر از نظر علمی ناشیانه است که از همان ابتدا می‌توان فهمید خبر صحیح نیست. به‌عنوان مثال همین که اعلام شده است عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ به جای ویروس، باکتری است. باکتری خارج از بدن موجود زنده هم قادر به ادامه حیات است و نیازی نیست در بدن موجود زنده باشد. یعنی روی اشیا، لوازم، بدن حیوانات و در همه گیاهان و ... احتمال وجود باکتری هست و این بیماری را به دیگران منتقل می‌کند. در صورتی که  تا به حال هیچ گزارش و مطالعه علمی تأیید نکرده است که عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ روی حیوانات، اجسام و اشیا بوده و کسی از آنها مبتلا به بیماری شده باشد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، وقتی ماهیت این بیماری را  مشخص می‌کنیم می‌بینیم که ویروس در خارج از بدن زنده حساس و آسیب‌پذیر است و قادر به ادامه حیات نیست. ضمن اینکه جدا کردن عامل بیماری‌زا از افراد مبتلا هم این نکته را تأیید کرده است. یعنی ویروس توسط میکروسکوب‌های الکترونیکی شناسایی شده و شکل و شمایل و وضعیت خود ویروس به جهت این که غشا و رشته‌های کروموزومی و ژنی آن به چه شکل است، همه تأیید شده است. بنابراین، این خبرها از اساس اشتباه است و قطعاً هیچ دولت و مرجع علمی از جمله وزارت بهداشت ایتالیا هرگز چنین خبرهایی را منتشر نمی‌کند و این خبرها نادرست است و باید راجع به آنها هوشیار باشیم.

انتشار این اخبار مشارکت در مرگ افراد است

به گفته سوری کسانی که این گونه اخبار را نشر می‌دهند، دانسته یا نداشته به گسترش بیماری دامن می‌زنند و باعث تشویش اذهان و حتی به‌صورت غیرمستقیم باعث مرگ افراد می‌شوند. این افراد باید به خودشان بیایند و متوجه شوند که این کار خطرناک است. این خبرها قبل از این که سندیت آن توسط مراجع علمی و افراد متخصص تأیید شود، هرگز نباید منتشر شود چون نوعی مشارکت در مرگ افرادی است که ممکن  است از این خبرها دچار آسیب‌های جدی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.