محمد اسلامی درباره آخرین وضعیت پالایش ثبت نام کنندگان طرح ملی مسکن گفت: تقریباً تمام استان‌ها غربالگری انجام شده و علت طولانی شدن آن همزمانی با شیوع ویروس کرونا بود. اما پالایش و غربالگری واجدان شرایط به اتمام رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برنامه ریزی اجرای این طرح اختصاص ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان طرح ملی مسکن بود ولی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند، اظهار داشت: علت اینکه از ابتدای ثبت نام طرح تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند این است که همزمان دو روش ثبت نام در سامانه و ارسال پیامک را اجرا کردیم.

اسلامی ادامه داد: در فازنخست ثبت نام ۲۳۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که پالایش واجدان شرایط فاز اول به طور کامل به پایان رسیده است اما در فاز دوم ثبت نام که هم سامانه‌ای و هم پیامکی بود نیاز به تکمیل اطلاعات ثبت نام کنندگان از طریق پیامک داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگرچه هدف گذاری طرح اقدام ملی مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن است اما تفاهم نامه‌هایی هم با سایر دستگاه‌ها داریم که در تفاهم نامه‌های مذکور نیز مقرر شده مجموعاً ۴۸۰ هزار واحد با مشارکت نیروهای مسلح، وزارت رفاه و آموزش و پرورش ساخته شود که آنها نیز همزمان با طرح اقدام ملی در حال اجراست. ولی از مجموع این دو، یعنی از ۸۸۰ هزار واحد مسکونی، ۲۰۰ هزار واحد هم پوشانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه لیست نهایی واجدان شرایط در خرداد ماه جاری تعیین تکلیف و نهایی می‌شود، درباره رسیدن متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۱۷ میلیون تومان تصریح کرد: مردم اصلاً نگران نباشند، در سامانه طرح ملی مسکن دست مردم را باز گذاشتیم تا هر کس می‌خواهد ثبت نام کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نیمی از کسانی که ثبت نام کرده اند، فاقد مسکن نبوده اند بنابراین ۵۰ درصد متقاضیان به دلیل اینکه مالک واحد مسکونی بوده اند ریزش خواهد داشت.

اسلامی یادآور شد: ما جامعه هدف خود را شناسایی کرده ایم و برای این جامعه هدف متقاضی مسکن، دغدغه داریم و در حال فعالیت هستیم؛ بنابراین این افراد نباید نگران باشند چرا که صاحب خانه خواهند شد.

وی در مورد بازار مسکن گفت: اتفاقی که برای برخی کالاها رخ می‌دهد متأثر از شرایط اقتصادی کشور است، چون مردم نگران از دست رفتن ارزش پول خود هستند، دارایی‌های خود را تبدیل به اقلام سرمایه‌ای می‌کنند، در نتیجه خود به خود تغییر قیمت در برخی کالاها صورت می‌گیرد که مسکن هم یکی از این اقلام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.