درگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی فاش کرد: أمینه همسر محمد علی اوزترک به همراه همکارانش در یک هتل در ابوظبی درحال نوشیدن قهوه در جریان حضور در یک نمایشگاه مواد غذایی بود که یک گروه در این محل حاضر شدند. این گروه که لباس غیرنظامی و محلی بر تن داشتند درباره محمد علی سؤال کردند. آنها یک حکم بازداشت برای محمد علی به همراه داشتند و پس از آن امینه و اوزترک را به همراه خود بردند.

طبق این گزارش، پیش از کشیدن کیسه سیاه بر سر آنها، یکی از دانشجویان همراه‌شان، فریاد زد که با سفارت ترکیه تماس می‌گیرد و آنها را از بازداشت امینه و محمد علی مطلع می‌کند. امینه و همسرش به یک ساختمان در نزدیکی دبی منتقل شدند و شب را آنجا سپری کردند و روز بعد امینه به تنهایی در فرودگاه رؤیت شد تا به ترکیه بازگردانده شود، تنها فردی که همراه او بود و او را تا آنجا همراهی کرد به امینه گفت: به اردوغان سلام برسان.

میدل ایست آی همچنین نوشت: امینه علی‌رغم آزاد شدنش اما از سرنوشت همسرش چیزی نمی‌دانست. وی پس از بازگشت به ترکیه، با همکارانش تلاش کرد که محل نگهداری شوهرش را پیدا کند. امینه می‌گوید این اولین بار نیست که او به همراه همسرش به امارات می‌رود، آنها تقریباً همه ساله برای شرکت در این نمایشگاه به امارات می‌روند.

در این گزارش آمده است: مقامات ترکیه نامه‌نگاری‌هایی را در این باره با همکاران اماراتی‌شان انجام داده اما آنها نسبت به این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. محمد علی دو سال و نیم است که بازداشت شده و یک دادگاه در امارات دسامبر ۲۰۱۸ او را به اتهام کمک مالی به گروه‌های تروریستی در سوریه به حبس ابد محکوم کرد.

حامیان محمد علی اوزترک معتقدند که بازداشت وی به منزله نقض حقوق بشر و قانون است.

در همین حال، مقامات ترکیه در گفت‌وگو با میدل ایست آی تاکید کردند که اتهامات مطرح شده علیه محمد علی و روابط او در سوریه بی‌پایه و اساس هستند. چگونه بدون در دست داشتن ادله کافی یک فرد به حبس ابد محکوم می‌شود؟ مسأله سیاسی است.

اوزترک در تماس تلفنی به امینه گفته است که ۳۰ روز در زندان انفرادی بوده است و از او درباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بازجویی شده است. و مقامات امارات از او درباره نقش قطر در برنامه ترکیه و آمریکا برای آموزش و مسلح کردن مخالفان سوریه سؤال کرده‌اند.

اوزترک در این تماس تلفنی افزوده است: از من درباره نحوه تحویل پول به ترکیه و مخالفان سوری توسط قطر و خانواده اردوغان و نقش آنها در این مسأله بازجویی کردند. من چیزی درباره این مسائل نمی‌دانم، اگرچه این را گفتم اما آنها ضرباتی را بر سرم وارد کردند و من را شکنجه می‌کردند. آنها من را در یک اتاق سرد زندانی کرده و یک جسم سنگین را پشتم قرار دادند که پشتم را خم می‌کرد و در چنین وضعیتی نشستن هم ممنوع بود و برای چندین روز ایستاده مانده بودم.

وی افزود: مقامات امارات از من درباره دلیل خودداری اردوغان از همکاری با اسرائیل بازجویی کردند و اقدام به تحت فشار قرار دادن عبدالله، پسرم کرده‌اند که درحال تحصیل در آمریکا است. عبدالله ناگزیر به ترک تحصیل و بازگشت به ترکیه شد.

میدل ایست آی همچنین نوشت، محمد علی اوزترک چندین بار برای انجام فعالیت‌های امدادی و توزیع غذا و آب میان غیرنظامیان به شمال سوریه سفر کرده بود و اینگونه به نظر می‌رسد که اتهامات مطرح شده علیه وی ریشه در تصاویر ثبت شده از او به همراه سرکردگان گروه‌های هیئت تحریر الشام و احرار الشام دارد.

در همین راستا، میت جنسر، وکیل اوزترک می‌گوید: اتهامات مطرح شده بی‌پایه و اساس هستند او یک فرد امدادگر بوده و مشخص است که بدون اجازه از گروه‌های مذکور نمی‌توان در این مناطق فعالیت کرد.

جنسر همچنین گفت که موکلش بدون کمک کنسولگری یا مشاوره حقوقی برای مدت چند ماه بازداشت شده بود. یک وکیل اماراتی برای او تعیین شد اما او به جز جلسه بازپرسی موفق به دیدار با محمد علی نشده است.

طبق این گزارش، اوزترک پس از دسامبر ۲۰۱۸ به زندان الوثبه منتقل شد اما این موضوع به خانواده و مقامات ترکیه اطلاع داده نشد و همسرش از طریق یک زن سوری که پسرش به همراه اوزترک در زندان است، از این موضوع مطلع شد.

امینه در این باره گفته است که وزن همسرش به دلیل شکنجه ۲۵ کیلو کاهش یافته است و تحقیقات سال جاری دیده‌بان حقوق بشر نیز اظهارات امینه را تأیید می‌کنند.

طبق گزارش میدل ایست آی، خانواده اوزترک سال گذشته میلادی با اردوغان تماس گرفتند و وی قول پیگیری موضوع را به آنها داد اما یاسین اوکتای، مشاور اردوغان در امور خاورمیانه در این باره گفته است: امارات یک کشور مافیا است و ما در حال جنگ هستیم. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم محدود است اما آنچه بتوانیم انجام می‌دهیم.

اوکتای افزود: مدت‌هاست که امارات این سیاست را در پیش گرفته است و از ما می‌خواهد که عناصر اخوان المسلمین و مخالفان اماراتی را ناگزیر به ترک ترکیه کنیم اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نخواهد داد. وضعیت و نحوه بازداشت اوزترک بیانگر شیوه رفتاری امارات است. امارات در حال آزار دادن غیرنظامیان در یمن و لیبی است و باید خود این کشور به دلیل نقض‌های آشکار حقوق بشر در یمن و لیبی در مقابل دادگاه حاضر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.