به نوشته روزنامه «گاردین»، سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا همزمان با اعلام حمایت واشنگتن از معترضان هنگ‌کنگی انتقاد رسانه‌ها و مقامات چین را برانگیخت.

این روزنامه نوشت، جمعه شب درپی تجمع گسترده معترضان در مقابل کاخ سفید، مأموران سرویس‌ مخفی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را به سنگر بتونی زیرزمینی منتقل کردند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیام توئیتری معاون نماینده روسیه در سازمان ملل را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «چرا آمریکا حق چین درخصوص بازگرداندن نظم و آرامش در هنگ‌کنگ را انکار می‌کند و در عین حال به‌طور وحشیانه تجمعات در داخل [آمریکا] را سرکوب می‌کند؟»

«هو شیجیان» سردبیر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در این باره نوشت: «نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا زمانی اعتراضات خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ را صحنه‌ای زیبا توصیف کرد... حالا سیاست‌مداران آمریکایی می‌توانند این صحنه را از پنجره‌های خودشان ببینند».

شیجیان همچنین در حساب توئیتری خود خطاب به ترامپ نوشت: «آقای رئیس جمهور پشت سرویس مخفی قایم نشو. برو به‌صورت جدی با معترضان صحبت کن. با آن‌ها مذاکره کن، همان‌طور که دوست داری پکن با شورشیان در هنگ‌کنگ صحبت کند».

وی افزود، مردم چین بر این باور هستند که نا آرامی‌های آمریکا کیفر دخالت‌های دولت ترامپ و حمایت از معترضان هنگ‌کنگی است. با این حال پکن از نا آرامی در آمریکا حمایت نخواهد کرد.

تظاهرات علیه نژادپرستی از سه‌شنبه شب در شهر مینیاپولیس و در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح توسط پلیس این شهر آغاز و رفته‌رفته به ایالت‌های مختلف آمریکا کشیده شد.

ترامپ که طی روزهای اخیر از اظهارات تند، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان به خشونت پلیس آمریکایی علیه رنگین‌پوستان فروگذار نکرده بود، بامداد یکشنبه تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند... این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش‌ها را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت».

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور بارها از تجمعات چند ماه گذشته در هنگ‌کنگ در اعتراض به لایحه استرداد مجرمین به چین و لایحه امنیت ملی در این منطقه خودمختار اعلام حمایت و حتی چین را به اقدامات تنبیهی تهدید کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.