به گزارش سایت العهد لبنان، سعید الزهرانی، کارمند سابق مرکز سعودی مقابله با پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ تأکید کرد که فعالیت این مرکز به طور کلی با دستگاه امنیت دولت که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و به شکل ظالمانه حساب‌های بانکی مخالفان را بلوکه می‌کند، متفاوت است.

الزهرانی که اکنون در کانادا به سر می‌برد در اظهارات جالبی در گفت‌وگو با عمر بن عبدالعزیز الزهرانی از دیگر مخالفان عربستانی درباره برخی حساب‌های شاهزادگان ارشد و تجار صحبت کرد.

وی گفت که بانک عربستان-فرانسه در رتبه هفتم یا هشتم بانک‌های فعال در عربستان است.

به گفته الزهرانی، نکته جالب توجه این است که پول‌هایی که از حساب‌های شاهزادگان و تجار مصادره شد و ریاض بعدا اعلام کرد ۱۱۰ میلیارد دلار است از بانک‌ها به مؤسسه مالی دولت منتقل شد اما در بودجه سال‌های بعد دیده نشد و همین مساله تردیدهایی را درباره سرنوشت آن پول‌ها به وجود می‌آورد.

الزهرانی درباره شبی که مسؤولان به دستور محمد بن سلمان شاهزادگان و تجار را بازداشت کرده و به هتل ریتز کارلتون بردند، صحبت کرد.

وی گفت مدیر بانک به آن‌ها گفته که اتفاقی درحال وقوع است و باید بعد از پایان ساعت کاری‌شان در بانک بمانند. به همین دلیل او تا صبح روز بعد در بانک بوده است.

الزهرانی گفت که یک گروه در واتس‌اپ به روسای تمام بانک‌ها در عربستان اختصاص داده شده که از طریق آن اسامی ارسال شده و رئیس بانک باید آن را به کارمندانش اعلام می‌کرد تا حساب‌های شاهزادگان و تجار بلوکه می‌شد. هر کدام از آن‌ها حساب‌هایی در چند بانک داشتند.

وی تأکید کرد مدتی که دستگاه امنیت دولت به هر بانک برای بلوکه کردن حساب‌ها داده بود ۳۰ دقیقه بود و در صورت تأخیر کارمند مجازات و چه بسا به همدستی با شاهزادگان یا تجار متهم می‌شد.

الزهرانی گفت که از بین اسامی که حساب‌هایشان بلوکه شد تمام اعضای خانواده ملک عبدالله، صالح کامل، ابراهیم العساف و منصور البلوی بوده هستند.

الزهرانی همچنین اسامی برخی از بازداشت‌شدگان عقیدتی را که دستگاه امنیتی دولت دستور بلوکه شدن حساب‌های بانکی‌شان را داده بود، فاش کرد از جمله این اسامی حسن المالکی، مساعد الکثیری، سامی الثبیتی، صنهات العتیبی، محمد المنجد، علی بادحدح، غرم البیشی، سوف الاحمد هستند که همگی اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

دستگاه امنیت دولت همچنین قبل از بازداشت لجین الهذلول از بانک عربستان-فرانسه خواسته بود جزئیات حسابش را برای او بفرستد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.