پرواز ۷۵۲ اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نزدیکی تهران سقوط کرد وتمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند که از این تعداد ۵۷ نفر تابعیت کانادایی داشتند. ایران درابتدا نقص فنی راعامل این حادثه اعلام کرد، اما سه روز بعد ستاد کل نیروهای مسلح ایران (روز شنبه ۲۱ دی ماه )تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و به‌طور غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت موشک ازسوی پدافند هوایی کشور قرار گرفته است.خبری که ایران وجهان را درشوک فروبرد.

کانادا پیشتر هم مساله پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی را که درمیان ۱۷۶ سرنشین این هواپیما بودند مطرح کرده بود.درهمین ارتباط روز ۲۷ دی ماه جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا دریک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد به ازای هر فرد جانباخته در هواپیما که تابعیت کانادا دارد مبلغ ۲۵ هزار دلار به خانواده این افراد پرداخت کند. کانادا تنها کشوری نیست که موضوع غرامت را پیگیری می‌کند. مساله دریافت غرامت از سوی کشورهای دیگر، از جمله اوکراین نیز دنبال می‌شود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز اخیرا گفته است که ایرانی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند به خانواده هر یک از قربانیان ۸۰ هزار دلار غرامت بپردازند. او این مبلغ را بسیار کم توصیف کرده و خواستار افزایش رقم آن شده بود.

همچنین کانادا پیش ازاین خواهان مشارکت بیشتر ایران در تحقیقات مربوط به فاجعه هواپیمای اوکراینی شده بود. در همین راستا جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اوایل بهمن از ایران خواست تا داده‌های جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراین فورا تجزیه و تحلیل شود. او گفته بود امکانات و فن‌آوری پیاده‌کردن اطلاعات جعبه سیاه در ایران موجود نیست. روز پنج‌شنبه نیز فرانسوا شامپاین وزیرخارجه کانادا یک باردیگر خواستار آن شد تا تهران جعبه‌های سیاه هواپیما را به فرانسه ارسال کند.

جزئیاتی از شناسایی هویت قربانیان هواپیمای اوکراینی

همزمان روز گذشته مسعود قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور جزئیاتی از فرآیند شناسایی و تشخیص هویت قربانیان هواپیمای اوکراینی را تشریح کرد.به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به فراخوان خانواده قربانیان این سانحه خاطرنشان کرد:‌ برای شناسایی و تشخیص هویت از خانواده قربانیان دعوت و اقدام به اخذ نمونه ژنتیک از آنان شد، همچنین خانواده تعدادی دیگر از قربانیان نیز مقیم خارج از کشور بودند که با همکاری سفارتخانه‌ها نمونه‌های ژنتیک از آنان نیز اخذ و به کشور ارسال شد و ما توانستیم در عرض کمتر از یک هفته هویت تمامی اجساد را شناسایی کرده و آنان را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم. قادی‌پاشا استانداردهای اجرا شده در فرآیند تشخیص هویت جانباختگان هواپیمای اوکراینی را یکی از بالاترین روش‌ها برشمرد و گفت: اقدام سازمان پزشکی قانونی و روشی که به کار گرفت حتی بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی بود.به گفته وی، سرعت شناسایی نیز بالاتر از موردهای مشابه در دیگر کشورها بود، به‌طوری‌که تجربه خود من نشان می‌دهد که حداقل دو هفته زمان برای شناسایی هویت ۱۷۶ مسافر لازم بود و کارشناسان و متخصصان ما توانستند با فعالیت شبانه‌روزی در زمانی کمتر از نصف این مدت کار شناسایی را به پایان برسانند و تمام ۱۷۶ پیکر را به خانواده‌هایشان تحویل دهند.