«دورتی شیا»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بیروت در ادامه دخالت‌های این کشور در امور داخلی لبنان اعلام کرد که به زودی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه آنچه که «گروهک‌های تروریست» نامیده، وضع خواهد کرد.

او در گفت‌وگو با شبکه OTV لبنان بدون اشاره به نام جنبش حزب‌الله این کشور، گفت که تحریم‌های اقتصادی علاوه بر این «گروهک‌ها»، شامل حامیان مادی این گروه‌ها خواهد شد, گروه‌هایی که به ادعای وی به تجارت و سرمایه‌گذاری در لبنان احترام نمی‌گذارد.

او مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه لبنان به دلیل حضور حزب‌الله در دولت این کشور، نه «محاصره اقتصادی» است و نه «تحریم مالیاتی».

سفیر آمریکا در بیروت که به داشتن مواضع ضد مقاومت و ضد حزب‌الله معروف است، در ادامه مداخلات مستمر خود، از وجود فساد در لبنان خبر داد و هدف از تحریم‌های آمریکا در این کشور را این گونه توجیه کرد: «این تحریم‌ها به گروه‌های خرابکار اجازه نخواهد داد در سیستم مالی [لبنان] است، نفوذ کنند».

شیا همچنین به صورت ضمنی حامیان و طرفداران حزب‌الله در لبنان را تهدید کرد و گفت: «تحریم‌ها حزب‌الله را هدف قرار داده، ولی شاید این تحریم‌ها شامل کسانی نیز شود که به حزب‌الله کمک کرده و از آن حمایت می‌کنند». او گفت که بسته جدید تحریم‌های آمریکا از ابتدای ژوئن (فردا) اجرا خواهد شد.

این مقام آمریکایی بار دیگر از ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی که متهم به اخلال در نظام بانکی و خروج ارز از لبنان است، حمایت کرد و گفت که او زیاد مورد اعتماد جامعه مالی دنیا است.

بعد از انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۱۸ که منجر به شکست جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری و افزایش تعداد کرسی‌های ائتلاف حزب‌الله، الامل و جریان ملی آزاد شد، دولت آمریکا از ترس افزایش قدرت حزب‌الله و متحدان آن در دولت، دست به اقداماتی از جمله «تروvیست» دانستن حزب‌الله و تحریم‌های مالی و اقتصادی آن زده است تا با اعمال فشار به دولت لبنان، آن هم در سایه تداوم تظاهرات چند ماه و پس از آن شیوع کرونا، همه مشکلات را به حزب‌الله گره زده و این جنبش را مسبب مشکلات لبنان معرفی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.