به گزارش عصر یکشنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران؛؛ پیروز حناچی در آیین قدردانی از آتش نشانان به دلیل تلاش شبانه روزی که در روزهای شیوع کرونا داشتند، گفت: شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری از نگاه مردم نمره قبولی آورده و نظرسنجی ها نشان می دهد اعتماد عمومی  در جایی که به مردم خدمات داده می شود و هزینه ای در مقابل از آنها دریافت نمی شود افزایش پیدا می کند.

به گفته وی؛ برای نمونه خدمات رسانی آتش نشانی که در حوزه خدمات شهری است، سرمایه اجتماعی ایجاد می کند و همه باید قدر این سرمایه اجتماعی را بدانند.

شهردار تهران ادامه داد: سازمان آتش نشانی یک سازمان قابل اعتماد در شرایط بحرانی است که در کنار سایر نهادهای زیرمجموعه شهرداری به دلیل عملکرد مثبتی که داشته برای نمونه در در مناطق سیل زده، مورد قدردانی قرار گرفته اند؛ از جمله اینکه در آن مقطع امام جمعه آق قلا و اعضای شورای شهر آن به دفتر شهرداری تهران برای تشکر آمدند.

وی از سازمان آتش نشانی خواست برای بحران های احتمالی آینده از همین الان برنامه ریزی کنند و گفت:  شهرداری سازمان منظمی است و می تواند نقاط حادثه خیز در شرایط بحرانی را پیش از وقوع ، شناسایی و سناریوهای مقابله با بحران را بررسی کند؛ مثلا در تهران وقتی باران شدید می بارد برخی نقاط مثل میدان آزادی با آبگرفتگی مواجه است که حل اساسی این نقاط نیاز به اصلاح زیرساخت ها دارد اما می توان طوری برنامه ریزی کرد که در مواقعی مانند بارش شدید تمام تمهیدات برای کاهش مشکلات این معابر از قبل آنجا وجود داشته باشد.

به گفته حناچی؛ اتفاقی که با بارش بهاری امسال در میدان هفت تیر افتاد اگر خوب مدیریت نمی شد ممکن بود به فاجعه منجر شود یا تونل امیرکبیر به دلیل قرار گرفتن در مسیر آبی که از بزرگراه امام علی(ع) جاری است با آبگرفتگی مواجه می شود و شهرداری باید نسبت به آن شرایط آمادگی داشته باشد؛ این وظیفه بر عهده سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران شهر تهران است.

وی همچنین از آتش نشانی خواست که اطلاعات ساختمانی گروه «جیم و دال»  را فراهم کند و گفت: ساختمان های این گروه ها اطلاعات ساختمانی کمی دارند که باید اطلاعاتش بدست آید. برای این کار می توانید از دانشجویان دانشکده های معماری کمک بگیرید، برخی ساختمان ها در تهران هیچ اطلاعاتی ندارند که در مواقع بحرانی بتوان از آن برای مقابله با حوادث استفاده کرد؛ مثلا ساختمان وزارت نیرو که چند سال پیش آتش گرفت حتی یک نقشه نداشت که آتش نشانان برای اطفای حریق از آن استفاده کنند.

حناچی همچنین از سازمان آتش نشانی خواست برای کمک به اطفای آتش سوزی جنگل های زاگرس یک گروه آتش نشان ارسال کند و گفت: این جنگل ها سرمایه ملی و حفاظت از آن وظیفه همه ما است.

وی در ادامه یاد شهیدان آتش نشانی را گرامی داشت و گفت: جای این عزیزان خالی است و بخش عمده ای از سرمایه های اجتماعی آتش نشانی مربوط به خدمت صادقانه و جانفشانی های آنها است.

آتش نشانان تهرانی ۴ دقیقه ای به محل حادثه می رسند

در این مراسم همچنینمدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گزارشی که به شهردار تهران ارائه کرد، گفت: تهران هم اکنون ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی و پنج هزار و ۱۹۹ نفر کارمند دارد که از این تعداد به جز ۲۵۰ نفر همگی عملیاتی هستند.

مهدی داوری افزود؛ در سال گذشته  ۷۱ هزار و ۷۵۱ مورد عملیات انجام دادیم و میانگین رسیدن به محل حادثه چهار دقیقه و ۱۹ ثانیه است که بهتر از میانگین جهانی است و با توجه به ترافیک تهران قابل قبول است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷ هزار مورد آتش سوزی در تهران داشتیم که ۷۰ درصد در فضاهای باز و ۳۰ درصد در فضاهای سرپوشیده بود که از این میزان ۳۰ درصد در فضای مسکونی، ۱۱ درصد در مناطق غیر مسکونی و ۵ درصد مربوط به خودرو بوده است.

داوری با اعلام رضایت از ضوابط جدید ساختمان در حوزه ایمنی ادامه داد: در سال گذشته ، از ۳۳ هزار ساختمان بازدید ایمنی شد و طرح بررسی ساختمان های حساس هم آغاز شده است.

وی به اقدامات آتش نشانی در  بحران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: تا اول خرداد یک هزار و ۶۳۱ محدوده بیمارستانی و بیمارستان ضدعفونی شده است، همچنین عملیات ضدعفونی ۴۵ پایانه مسافربری، ۳ هزار و ۱۳۹ پایانه اتوبوسرانی، یک هزار و ۹۵۹ پایانه تاکسیرانی، ۸۷۲ پمپ بنزین، هزار و ۲۱۴ پله عابر پیاده، چهارهزار و ۷۰ اماکن شهری، یک هزار و ۲۷۰ ایستگاه بی آرتی انجام شده و هم اکنون با توجه به باز شدن مساجد روزانه ۱۰۰ مسجد ضدعفونی می شود؛ ضمن اینکه تلاش کرده ایم در این برنامه ها ملاحظات زیست محیطی هم لحاظ شود.

به گفته وی؛ به زودی کوادکوپترهایی برای شناسایی و ارزیابی در عملیات های آتش نشانی و نوعی از پهپادها برای عملیات اطفای حریق و نجات در تهران استفاده خواهند شد.

داوری خاطرنشان کرد: در استفاده از این تجهیزات که در آتش نشانی های جهان به تازگی استفاده می شود همگام با علم روز حرکت می کنیم.

کلانشهر تهران ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی دارد که روزانه بیش از یک هزار حادثه به مرکز اطلاع رسانی آتش نشانی شهر تهران اعلام می شود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.