به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، «مارکوس زودر» رییس حزب سوسیال مسیحی آلمان (CSU) همپیمان حزب دموکرات مسیحی (CDU) موسوم به اتحادیه احزاب مسیحی که «آنگلا مرکل» عضو آن است از تعیین نامزد مورد نظر ائتلاف حاکم برای جانشینی وی در اواخر دی ماه خبر داد.

در حالی که رهبری دموکرات مسیحی ها بخاطر رسوایی رای گیری در ایالت تورینگن استعفای خود را اعلام کرده، اعضای این حزب در دسامبر امسال (اواخر آذر) رییس جدیدی را برای آن انتخاب می کنند.

زودر که نخست وزیر ایالت جنوبی بایرن است در گفتگو با «ولت آم زونتاگ» تاکید کرد که تا آن زمان گزینه های مطرح برای ریاست حزب و نیز صدراعظمی آلمان مشخص خواهند شد.

این در حالی است که از زودر به عنوان گزینه اصلی نامزدی صدراعظمی یاد می شود. وی در آخرین نظرسنجی ها از «آرمین لاشت» نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن دیگر رقیب خود برای احراز این سمت، پیشی گرفته است.

بهمن ماه گذشته «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» رهبر حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی (CDU) آلمان که توسط آنگلا مرکل صدراعظم کنونی انتخاب شده بود اعلام کرد قصد ندارد در رقابت های صدراعظمی در آینده شرکت کند.  

باوئر از زمان انتخابش به عنوان رئیس حزب با مجموعه ای از رسوایی هایی روبه رو  بوده که تردیدها را درباره توان او برای مدیریت موثر کشور زیر سوال برده است.

در این ماه طی رای گیری ایالت تورینگن حزب مرکل و حزب راست افراطی الترناتیو آلمان از یک نامزد میانه رو حمایت می کردند؛ اقدامی که شکستن یک تابوی سیاسی درباره همکاری با احزاب تندرو در آلمان محسوب می شد.

باوئر به دلیل نحوه مدیریت این بحران و ناتوانی در ایجاد وحدت حزبی مورد انتقاد قرار گرفت و درخواست های او برای برگزاری انتخابات جدید در این ایالت عمدتا نادیده گرفته شد.

مرکل پاییز سال گذشته اعلام کرد که تا پایان دوره اش درسال ۲۰۲۱ صدراعظم آلمان باقی خواهند ماند و پس از آن از سیاست کناره گیری می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.