مجید تاجیک با اشاره به تدوین پروتکل بهداشتی باشگاه‌های ورزشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در این جلسات گزارشی از آخرین شرایط شیوع بیماری در سطح کشور ارائه و وضعیت کشور از لحاظ شیوع کرونا به سه بخش قرمز، زرد و سفید تقسیم بندی شده است.

وی با اشاره به این که فعالیت رشته های ورزشی پربرخورد و تیمی در شرایط اپیدمی کرونا ممنوع است، توضیح داد: رشته های ورزشی همانند کشتی، کاراته، تکواندو یا ورزش های پربرخورد ممنوع است و توصیه نمی شود.

تاجیک تاکید کرد: افراد می توانند ورزش های کم خطرتر را با حفظ پروتکل های بهداشتی و رعایت توصیه ها انجام دهند.

رییس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مسؤولان باشگاه‌های ورزشی باید حفظ رعایت فاصله یک متری را به پرسنل باشگاه و ورزشکاران گوشزد و از ورود افراد مشکوک به بیماری در ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان این که باشگاه‌های ورزشی در دوران اپیدمی کرونا موظف هستند با نصف ظرفیت فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کووید ۱۹ برگزاری مسابقات ممنوع و انجام هر گونه مسابقه قطعا با رعایت پروتکل های بهداشتی و صرفا با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.

تاجیک با اشاره به اقدامات بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: ورزشکاران از دست دادن و روبوسی پرهیز کنند و تا جایی که امکان دارد از بوفه باشگاه‌ها غذا تهیه نکرده و از غذاهای بسته بندی که مشخصات بهداشتی دارند، استفاده کنند.

رییس گروه بهداشت محیط دانشگاه ضرورت ضدعفونی سطوح مختلف در باشگاهها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بعد از استفاده هر فردی از دستگاه باید تمام سطوح و تجهیزات ضدعفونی شود و  بین استفاده از دستگاه ها حداقل نیم ساعت فاصله باشد تا ضدعفونی کامل انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به این که اطمینان از نظافت باشگاه ها خیلی کار ساده ای نیست، تاکید کرد: ارزیابی حداقلی محیطی، نحوه مدیریت و یا تجربه های دوستان و آشنایان نیز می تواند تا حدی این اطمینان را ایجاد کند که وضعیت نظافت باشگاه ورزشی در چه سطحی است.

رییس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ورزشکارانی که در روزهای شیوع اپیدمی کرونا قصد استفاده از باشگاههای ورزشی را دارند، توصیه کرد: حتما محلول ضدعفونی کننده در باشگاه ها دسترس داشته باشند تا در صورت تردید در مورد آلودگی سطوح، امکان ضدعفونی فوری وجود داشته باشد.

ضرورت استفاده از وسایل  شخصی ضروری، پرهیز از استفاده مواد غذایی از بوفه باشگاه ها و مصرف آب در بطری های یک بار مصرف توصیه دیگر رییس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ورزشکاران بود.

تاجیک گفت: بهتر است ورزشکاران از تی شرت و شلوارهای بلند استفاده کنند و تا جایی که امکان دارد نقاط آزاد بدن کمتر باز و یا در معرض تماس باشد.

وی ادامه داد: لباس های ورزشی باید بعد از هربار استفاده شست و شو و ضدعفونی شود.

تاجیک تاکید کرد: تهویه باشگاه برای پیشگیری از شیوع کرونا باید حتما مناسب باشد و حتما دریچه یا پنجره ای برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد.

رییس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بهشتی ادامه داد: توصیه اصلی بر این مهم است که ورزشکاران در حداقل زمان ممکن در باشگاه های ورزشی حضور داشته باشند و در حداقل زمان ممکن سعی کنند بیشترین استفاده را از تمرینات ببرند.

تاجیک در ادامه به مسؤولان باشگاه های ورزشی نیز تاکید کرد: باشگاه ها از پذیرش افراد دارای علامت بیماری کرونا پرهیز کنند و در صورتی که پرسنل باشگاه بیمار شدند از آن ها بخواهند تا زمان بهبودی کامل در محل کار حاضر نشوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.