دکتر علی معینی به مناسبت هفته بدون دخانیات، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خطرات مصرف سیگار و قلیان برای دستگاه تنفس، گفت: مهم ترین عارضه مصرف این مواد برای سیستم تنفسی، ایجاد اختلال در ایمنی این دستگاه است.

وی افزود: دستگاه تنفسی سیستم ایمنی قوی دارد، بطوری که مژک‌های راه های تنفسی و گلبولهای سفیدی که در کیسه های هوایی قرار دارند با انواع میکروب و ویروس مقابله کرده و سلامت دستگاه تنفسی را حفظ می کنند.

معینی تصریح کرد: چنانچه افراد سیگار و یا قلیان مصرف کنند، ایمنی دستگاه تنفسی آنها مختل شده و فرد در معرض انواع و اقسام بیماری ها و عفونت های تنفسی قرار می گیرد.

این متخصص ریه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: در شرایط شیوع این بیماری که مستقیما ریه را هم درگیر می‌کند، خطرات این بیماری برای سیگاری‌ها چندین برابر می‌شود، چرا که این افراد به خودی خود ایمنی مناسبی در دستگاه تنفسی خود ندارند.

معینی تصریح کرد: طبق بررسی های به عمل آمده در صورت ابتلای سیگاری ها به کرونا، شدت علائم بیماری در این افراد حداقل سه برابر افراد عادی است.

این متخصص ریه تصریح کرد: علاوه بر این احتمال ابتلای سیگاری ها به کرونا هم بیشتر از افراد عادی است، چرا که این افراد ایمنی قوی در دستگاه تنفسی خود ندارند.

وی با اشاره به راه انتقال ویروس کرونا از طریق چشم، مخاط بینی و دهان گفت: همین امر موجب شده باز هم سیگاری ها بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرند، چرا که با تماس دست آلوده به سیگار و سپس قرار دادن آن در دهان، شانس ابتلا به کرونا افزایش می یابد.

معینی تصریح کرد: در صورت ابتلای سیگاری ها به کرونا روند بهبودی آنها هم به سختی امکانپذیر است و آمار مرگ و میر در آنها بالا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.