طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته نزدیک به ۴۹ میلیون و صد هزار نفر دارنده سهام عدالت در ایران هستند. سهام عدالت که در سال ۱۳۸۵ در راستای سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و درخواست رئیس جمهور وقت و با اذن رهبری و مصوبه دولت وقت، طراحی شد، در آن طرح سهام حدود ۴۹ شرکت، شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی به تعداد ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر واگذار شد.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی سهام در آن موقع قرار بود سهام عدالت برای ۶ دهک جمعیتی کشور یعنی ۴۹ میلیون نفر واگذار شود.

این سهام برای دو دهک یعنی مشمولان مددجوی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور با ۵۰ درصد تخفیف واگذار شد و برای سایر مشمولان قرار شد از محل سود آتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر طی ۱۰ سال، قیمت برگه سهام یک میلیون تومانی به دولت پرداخت شود و بعد از ۱۰ سال این سهام آزادسازی شود.

چه تعداد متقاضی فروش سهام عدالت هستند؟

در اولین روز آزادسازی سهام عدالت یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در اینستاگرام خود از آمار جدید فروشندگان سهام عدالت در بانک‌ها نوشت:از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت، فقط ۱۰۰ هزار نفر خواهان فروش ۳۰ درصد این سهام بوسیله بانک‌ها شده‌اند!

این یعنی، بازار سرمایه ایران افتخار دارد، تا پذیرای بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور باشد. حالا ضریب نفوذ بورس، از ۱۶ به ۷۰ درصد رسیده است. اتفاقی ارزشمند و بی‌نظیر.

دارندگان سهام عدالت، سهامدار شرکت‌های بزرگ و ارزشمندی شده‌اند، که نگهداری آن و بهره‌مندی از عواید این سهام، گوارایشان.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده سهامداران مشمول طرح سهام عدالت که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده اند از دیروز این امکان را یافتند که با مراجعه به کارگزار منتخب خود نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کرده و با خرید سهام جدید به دارایی‌های خود اضافه کنند یا در صورت تصمیم به فروش تا ۳۰ درصد ارزش دارایی خود در شرکت‌ها را به فروش برسانند.

همچنین فروش یکجای ۳۰ درصد از سبد دارایی هر فرد در سهام عدالت از طریق شعب بانک‌های کشور تا پایان وقت اداری روز سه شنبه مورخ ۱۳ خردادماه ۹۹ ادامه خواهد داشت.

بانک‌هایی که نسبت به دریافت سفارش در روزهای ۶، ۷ و ۸ خردادماه جاری اقدام کرده اند، می‌توانند از طریق کارگزاری‌های خود و یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنان واریز کنند.

بفروشیم یا نگه داریم؟

بسیاری از کارشناسان در پاسخ به این سئوال گزینه دوم را مد نظر قرار می دهند و معتقدند نگهداری این سهام آورده بیشترین برای دارندگان آن خواهد داشت چرا که ارزش ذاتی این پرتفوی ارزش بالایی است  افراد می توانند با مدیریت آن دارایی مناسی را برای خود تدارک ببینند.

بررسی ها نشان می دهد ارزش تقریبی سهام عدالت دیروز ۱۵ میلیون تومان شده است.

حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفته است: در سال ۸۵ که سیاست‌های اصل ۴۴ خصوصی‌سازی ابلاغ شد درصدی از دارایی دولت در قالب ۴۹ شرکت و در قالب سهام عدالت به‌صورت مجانی به متقاضیان واگذار شد.وی افزود: ۳۶ عدد از این شرکت‌ها در بورس قرار دارند. ۷۰ درصد پالایشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است.

فهیمی گفت: بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری، سازمان خصوصی‌سازی تا پایان وقت اداری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹ فرصت داد تا دارندگان سهام عدالت وضعیت سهام خود را در سایت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مشخص کنند.

او با بیان اینکه تا ۱۵ خرداد ۹۹ دارندگان همچنان می‌توانند وضعیت سهام خود را مشخص کنند، افزود: افرادی که روش مستقیم را انتخاب می‌کنند در ۳۶ شرکت بورسی سهام‌دار می‌شوند که مسئولیت سود و زیان آن‌ها در بورس به‌عهده خود آن‌ها است و دیگر غیر قابل تغییر است.

فهیمی درباره روش غیرمستقیم یادآور شد: در این روش افراد سهام‌دار یک شرکت استانی به‌صورت واسطه مالی قرار می‌گیرند.سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت گفت: بر اساس گفته شورای‌عالی بورس افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده و خود کنترل خریدوفروش سهام را به‌عهده گرفته‌اند می‌توانند تا ۳۰درصد سهام خود را بفروشند.

وی اضافه کرد: از مجموع ۴۶ میلیون نفر سهامدار، تا دیروز ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شیوه اداره مستقیم سهام عدالت را برگزیدند.

او گفت: از ۶ خرداد بانک‌های کشور به کمک بازار سرمایه آمدند و سفارش فروش سهام از دارندگان گرفتند و دیروز که روز آزادسازی سهام عدالت بود اقدام به فروش کردند.

لازم به توضیح است متقاضیانی که هنوز اقدام به انتخاب روش سرمایه گذاری خود نکرده‌اند تا پایان روز ۱۵ خرداد ۹۹ فرصت دادند تا با مراجعه به سایت http://www.samanese.ir روش مدیریت خود را انتخاب کنند. در صورت عدم مراجعه به این سامانه مشکلی برای سهامداران به وجود نیامده و روش انتخابی آنها، غیرمستقیم تلقی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.