«اولیور داودن» وزیر ورزش انگلیس روز شنبه (۱۰ خرداد) در کنفرانس خبری روزانه دولت اعلام کرد که محدودیت‌ها از پس فردا (دوشنبه ۱۲ خرداد) برداشته خواهد شد تا مسابقات بدون تماشاگر و پشت درهای بسته در این مرحله برگزار شود.

به گفته این سیاستمدار انگلیسی، مسابقات اسب سواری از روز دوشنبه و سپس مسابقات لیگ برتر فوتبال از ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در صورت کسب مجوزهای لازم از مراجع بهداشتی و پلیس از سرگرفته می‌شود.

داودن این تصمیم را لحظه‌ای مهم برای ورزش انگلیس توصیف و تصریح کرد که انتظارها به سر رسیده است.  

وی در عین حال خاطر نشان کرد که ورزشکاران باید به تنهایی به ورزشگاه تردد کنند و آنهایی که به کرونا مشکوک هستند قرنطینه شوند. وزیر ورزش انگلیس همچنین درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش استفاده از فیزیوتراپی و رختکن را مورد تاکید قرار داد.

در همین پیوند «ریچارد مسترز» مدیرعامل لیگ برتر انگلیس ضمن استقبال از تصمیم دولت گفت؛ اگر اوضاع خوب پیش‌ برود با نهایت هیجان مسابقات فصل ۲۰-۲۰۱۹ را ظرف دو هفته از سرخواهیم گرفت.

دولت انگلیس ناگزیر از خسارت‌های مالی ناشی از بحران کرونا، محدودیت‌های قرنطینه را با هدف چرخش اقتصاد کشور از دو هفته پیش آسان کرد.   

براساس طرح دولت ابتدا محدودیت‌های ورزش در فضای باز و تردد به محل کار کاهش یافت و از پس فردا (دوشنبه ۱۲ خرداد) برخی مدارس ابتدایی، بازار روز و نمایشگاه‌های خودرو بازگشایی می‌شوند. سایر محدودیت‌ها نیز قرار است به تدریج ظرف دو ماه آینده کاهش یابد.

این درحالیست که مشاوران علمی دولت انگلیس با اشاره به آمار بالای شیوع ویروس کرونا در این کشور نسبت به آنچه برنامه پرشتاب دولت برای تسهیل قرنطینه در این کشور نامیدند ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که این روند به ایجاد موج دوم همه‌گیری کرونا منجر خواهد شد.

پرفسور «جان ادموندز» از مشاوران ارشد دولت بوریس جانسون و عضو مدرسه علوم پزشکی بهداشت و مناطق گرمسیر انگلیس معتقد است این کشور هنوز به مرحله‌ای نرسیده که گاردش را دربرابر کرونا شل کند.   

او با اشاره به اینکه روزانه هزاران نفر در انگلیس به کرونا مبتلا می‌شوند تصریح کرد که رفع محدودیت‌ها در این مقطع اقدام نسنجیده‌ای است

این دانشمند انگلیسی در اسناد محرمانه دولت که فرازهایی از آن در رسانه‌های این کشور فاش شده گفته است: مساله اینجاست که اقتصاد باید به چرخش درآید و مردم به روال عادی زندگی برگردند. اما بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم که آمار ابتلا کاهش یابد تا محدودیت‌ها را آسان کنیم. بنابراین با توجه به آمار نسبتا بالای شیوع و سیستم ناآزموده تست و ردیابی کرونا، به نظر من آسان کردن محدودیت‌ها اقدام مخاطره‌آمیزی خواهد بود.

اظهارات این دانشمند انگلیسی بلافاصله از سوی مشاور دیگر علمی دولت و رئیس موسسه تحقیقات «ولکام‌تراست»، «جرمی فرار» مورد استقبال قرار گرفت. او در توئیتی نوشت: من با جان در این زمینه موافقم. با توجه به تداوم شیوع بالای کووید-۱۹ در انگلیس، رفع محدودیت‌ها اقدام شتاب‌زده‌ای خواهد بود.   

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۲۷۲ هزار و ۸۲۶ نفر به کرونا مبتلا شده و ۳۸ هزار و ۳۷۶ نفر بر اثر این بیماری زندگی خود را از دست داده‌اند. انگلیس پس از آمریکا دارای بالاترین آمار مرگ‌ومیر مبتلابان به کرونا در جهان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.