از حدود ۱۲ ساعت قبل نفتکش «فورچون» در حال لنگر اندازی و استقرار در ساحل بندر «ال پالیتا» (El Palita) و تخلیه محموله خود می باشد.

کاپیتان نفتکش «فورچون» که اولین شناور از ناوگان ۵ فروندی وارد شده به بندر«ال پاتیا» می باشددر گفتگوی تلفنی کوتاه با «نورنیوز» در خصوص چگونگی طی این مسیر طولانی و دریانوردی پرماجرای انجام شده گفت: ما با دریانوردی از مسیر کانال سوئز،دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق، اقیانوس اطلس و دریای کارائیب حوالی ساعت ۲۳ روز ۲۴ می وارد آبهای منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا شدیم و علی رغم حضور برخی شناورهای نظامی در محدوده حرکتی ما، می شود گفت که با مزاحمت خاصی روبرو نبودیم.

وی با اشاره به حضور معاون رییس جمهور، وزیر انرژی و وزیر دفاع ونزوئلا در بندر«ال پالیتا» برای استقبال از ورود نفتکش فورچون به این بندرخاطر نشان ساخت: بنده و همکارانم که در طول این سفر زحمات زیادی را متقبل شدند بسیار خوشحال هستیم که توانستیم با تحویل محموله به کشور مقصد به وظیفه حرفه‌ای خود به صورت کامل عمل کنیم.

کاپیتان فورچون ادامه داد: با ورود ما به آبهای انحصاری اقتصادی ونزوئلا شناورهای نظامی این کشور و بالگردهای هوا ـ دریای ارتش به صورت کاملا حرفه‌ای ما را تا بندر «ال پالیتا» اسکورت کردند.‌

کاپیتان نفتکش ایرانی «فورچون» با اشاره به اینکه تمام فرآیند طی شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال این محموله به ونزوئلا، کاملا مطابق قوانین بین‌المللی تجارت آزاد و حقوق دریانوردی وازادی کشتیرانی بوده و بدون هیچگونه تخطی از پروتکل‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در طول مسیر حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتری طی شده تمام سیستم‌های ارسال سیگنال ردیابی مانند همیشه روشن بوده و عملیات دریانوردی در شرایط کاملا طبیعی و انجام شده است.

او تاکید کرد: موفقیت آمیز بودن این عملیات نشان دهنده آن است که قواعد، مقررات و معاهدات بین‌المللی از جمله آزادی دریانوردی و حق تجارت آزاد بین کشورها بر اهداف سیاسی ارجحیت دارد و این موضوع برای ما دریانوردان که بر اجرای وظیفه حرفه ای خود تاکید داریم بسیار مهم است.

کاپیتان نفتکش «فورچون» در پایان با ابراز امیدواری در خصوص ورود سایر نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا مطابق برنامه تعیین شده گفت: اجرای این ماموریت ناگفته‌هایی نیز دارد که قطعا مسئولین کشور در صورت صلاحدید، در زمان مقتضی بدان خواهند پرداخت.

بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، محموله هایی که از سوی پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا ارسال شده طی فروردین‌ماه سال جاری در بندر شهید رجائی بارگیری شده و از طریق کانال سوئز، تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس به سمت ونزوئلا حرکت کرده است.

گفته می شود ارزش این محموله‌ها در بازارهای منطقه‌ای آمریکا حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.