به گزارش اکسپرس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از آمریکا به دلیل از بین بردن ثبات راهبردی در جهان به شدت انتقاد کرد.

به گفته زاخارووا، آمریکا تمام اسنادی که مربوط به ثبات راهبردی جهانی است را بطور عمدی نادیده می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این ارتباط به توافقاتی از جمله پیمان مربوط به دفاع ضدموشکی، پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، بیانیه مربوط به عدم تمایل برای تصویب پیمان ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای اشاره کرد که آمریکا آن‌ها را نادیده می‌گیرد و در پایان نیز با اشاره به پیمان «آسمان باز» گفت: واشنگتن حتی در حال خروج و ترک این پیمان است.

زاخارووا این هشدار را نیز داده است که در حال حاضر فقط پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت -۳) باقی مانده که آخرین سند تقویت کننده ثبات راهبردی در جهان است.

این مقام ارشد روسی در ادامه همچنین افزود که اگرچه آمریکا در حال آماده سازی افکارعمومی برای خروج از پیمان «آسمان باز» است، اما تا کنون مدارک و مستنداتی را در ارتباط با ادعای نقض این پیمان توسط روسیه ارائه نداده و در این ارتباط نیز گفتگویی نکرده، بدین ترتیب مشخص است که اتهامات علیه روسیه، بار دیگر فقط بهانه‌ای برای توجیه اقدامات خود ایالات متحده است.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درباره همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده و گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

چند روز پیش از این، دونالد ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که کشورش به بهانه نقض پیمان آسمان‌های باز از سوی روسیه، از این پیمان خارج می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.