میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی نوشت: مخالفان برجام خواستار تجدید ائتلاف فشار بر تهران هستند. در جدیدترین مقاله آن‌ها در (نشریه آمریکایی) نیوزویک سعی کردند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیاموزند که چه کارهایی را «باید» و چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. آژانس سازمانی مستقل است. هیئت رئیسه و اعضای آن خودشان درباره چگونگی ادامه روند تصمیم‌گیری خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بدون توجه به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ضمن تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر لزوم اجرای موثر مفاد آن تاکید داشته، آمریکا را از این توافق خارج کرد و مغایر با مفاد آن، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعمال کرد.

در هفته‌های اخیر اما آمریکا برای تشدید فشارهای خود علیه ایران، به فکر استفاده از همین قطعنامه به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران افتاده و تحرکاتش را در شورای امنیت سازمان ملل تشدید کرده است.

دولت آمریکا معتقد است که به رغم خروج از برجام و به دلیل آنکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، می‌تواند مانع از منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران شود و همچنین سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند. مقام‌های ایران، روسیه و چین اما این استدلال را رد و اعلام کرده‌اند که آمریکا با خروج از برجام، دیگر حقی برای توسل به مفاد آن ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.