محمدرضا خباز، درباره این‌که امروز بیماری کرونا به گفته مسئولان در مرحله مهار قرار دارد و ما پس از این روزها، پساکرونا را پیش رو خواهیم داشت؛ اینکه تصمیم‌گیران و مسئولان باید کشور را در این روزها چگونه اداره کنند تا علاوه بر جبران خسارت‌هایی که این بیماری به وجود آورده است نقشه راه آینده ترسیم شود، گفت: ما قبل از حضور کرونا خود به خود در کشورمان از بُعد اقتصادی مشکلات حادی داشتیم؛ تورم و رکود دو معضلی است که برای هر اقتصادی خطرناک است، که چندین سال است ما در کشور پیش روی خودمان مشاهده می‌کنیم.

خباز افزود: کرونا در همه دنیا به ویژه در کشور ما شرایط اقتصادی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است، البته در سایر کشورهای دنیا مشکلات مانند ما نیست زیرا تحریم نداشتند. تحریم غیرانسانی و ظالمانه باعث شده است که ارتباطات اقتصادی‌مان تقریبا با همه دنیا به جز بعضی از همسایگان و کشورها قطع شود که همین امر ضربات بدی را به اقتصاد کشور وارد کرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن‌چه که مسلم است چه در زمان کرونا و چه بعد از آن دولتمان دستش از کمک‌رسانی مالی بالا خالی است؛ یعنی ما نباید انتظار داشته باشیم که مانند بعضی از کشورها که به مردم‌شان گفتند در خانه بنشیند به شما کمک مالی می‌کنیم، رفتار کند؛ زیرا کشورهایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند اقتصادشان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که اقدامات خوبی در زمان شیوع بیماری کرونا شکل گرفت یکی از آن‌ها فعال کردن بورس بود، بیان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بدانیم یکی از راه‌های اصلی مهار تورم کشور وجود نقدینگی در دست بخش خصوصی است. در حال حاضر بیش از دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و این امر خودش یک سیل ویرانگر است که دولت باید برای آن راه علاجی پیدا می‌کرد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقدینگی در بخش خصوصی هر روز یک الم شنگه‌ای برای کشور به وجود می‌آورد؛ یک روز به سمت ارز می‌رود، روز دیگر به سمت طلا، فردا به بازار خودرو تمایل پیدا می‌کند و ساعتی دیگر به سمت مسکن در چنین شرایطی هنر دولت باید این باشد که این سیل بنیان‌کن را در پشت سد نگهداری کند؛ چرا که اگر وارد شهر شود، همه بناها را تخریب خواهد کرد و برایش مهم نیست جایی که خراب می‌کند مسجد است یا کاخ؛ همه را خراب می‌کند و همه را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر این‌که فعال کردن بورس امتیازات خوبی دارد، گفت: درست است که مردم سهام خریدند تا سرمایه‌ای که دارند را افزایش دهند اما در حقیقت به دولت و به چرخش واحدهای تولیدی و کارخانجات کمک کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امروز در  شرایط شیوع بیماری کرونا جریان‌هایی از وضعیت کشور برای تسویه حساب‌های سیاسی استفاده می‌کنند این کار چه ضرری به مردم می‌رساند، بیان کرد: این رفتارها همان بلاهای لاعلاجی است که در کشور وجود دارد، شاید عده‌ای بگویند در کشورهای دیگر این رفتارها مشاهده می‌شود، مثل کشور آمریکا که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از این دست رفتارها را دارد، اما در کشور ما افرادی دست به این کارها می‌زنند که ادعای خیلی بالایی دارند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گروه‌های سیاسی بر خلاف ادعاهای عجیبی که دارند رفتارهای همسو با دشمنان انجام می‌دهند، این گروه می‌دانند دولت در اقتصاد تلاش خودش را انجام داد، اما عهدشکنی آمریکا و خروجش از برجام بسیاری از گرفتاری‌ها را برای ما درست کرد با این حال برخی، اقداماتی را انجام می‌دهند که آب در آسیاب دشمن ریختن است.

وی ادامه داد: معتقدم همه گرفتاری‌ها برای ما از سوی ایالات متحده نیست تعدادی از آن‌ها در اثر سومدیریت خودمان است؛ آمریکا عربده‌کشی می‌کند بعد عده‌ای از  آقایان با او هم‌صدایی و هم‌نوایی میکنند این بسیار برای کسی که ادعای انقلابی‌گری میکند، ناپسند است. دولت در رکود اقتصادی است از سوی دیگر کرونا زجرش می‌دهد این آقایان به جای اینکه کمک کنند چوب لای چرخش می‌گذارند و از آلان که هنوز مجلس تشکیل نشده است، خواب استیضاح رئیس‌جمهور را می‌بینند.

وی تاکید کرد: این رفتارها  بسیار بد است، کشور را متزلزل می‌کند، این کارها نه اخلاقی است و نه انسانی، امروز که زمان تسویه حساب سیاسی نیست، امروز زمان کمک است؛ این رفتارها بسیار بد است، باید گفت بسیار  بد است عده‌ای خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و کشور را به اغتشاش می‌کشانند که به وحدت و انسجام ملی ما آسیب می‌زند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.