به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، هزاران آلمانی با خواست تخلیه اقامتگاه‌های لبریز از پناهجو در یونان و مراکز نگهداری از پناهجویان در خارج از مرزهای اروپا در روزهای شنبه و یکشنبه (سوم و چهارم خرداد) به خیابان‌ها رفتند. در این تظاهرات که به مناسبت روز جنبش اروپایی "پلی بر دریا" برگزار شد، تظاهرکنندگان خواستار برچیده شدن اقامتگاه‌هایی شدند که پشت مرزهای اروپا پناهجویان را در بحران کرونا در شرایطی غیر انسانی در خود جای داده‌اند. 

در ۳۸ شهر آلمان حرکت‌های اعتراضی گوناگونی در همین رابطه شکل گرفت؛ از درست کردن زنجیره انسانی تا تجمع و سخنرانی. شعار تظاهرکنندگان در روز یکشنبه در برلین این بود: «هیچکس را پشت در نگذارید». در این روز در هفت شهر دیگر اروپا نیز حرکت‌های مشابهی شکل گرفت. همه اقدامات اعتراضی به شکلی مسالمت‌آمیز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا انجام شد.

سخنگوی جنبش "پلی بر دریا" گفته است که در بسیاری از شهرهای آلمان از جمله کلن، بن، فرانکفورت، هانوفر و لایپزیگ صدها تن به خیابان‌ها رفتند. در هر یک از شهرهای هامبورگ، کیل و مونستر بیش از ۳۰۰ تن در این حرکت اعتراضی شرکت کردند. این تظاهرکنندگان علاوه بر مطالبه برچیده شدن اقامتگاه‌های پناهجویی، به‌ویژه در یونان، خواستار ایجاد مسیرهای امن، حمایت از کشتی‌های غیرنظامی نجات پناهجویان و پذیرفتن آن‌ها در آلمان شدند. 

جنبش "پلی بر دریا" انتقاد کرده است که گرچه بیش از ۱۵۰ شهر در آلمان آمادگی خود را به عنوان "مکانی امن" برای پذیرش پناهجویان اعلام کرده‌اند، اما دولت آلمان تنها به آوردن ۴۷ پناهجوی نوجوان از اقامتگاه موریا در جزیره لسبوس یونان اکتفا کرده است.

از دیگر موضوعات این حرکت‌های اعتراضی وضع نابسامان اقامتگاه‌هایی هستند که پناهجویان در آن‌ها به شکل دسته‌جمعی در اتاق‌ها یا سالن‌ها زندگی می‌کنند. تظاهرکنندگان خواستار پیوستن اعضای خانواده‌ پناهندگان به آن‌ها شدند. هم‌چنین پایان‌دادن به صدور تجهیزات نظامی و عدالت اقلیمی از دیگر مطالبات این دو روز بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.