رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اظهار کرد: ارزشیابی  دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است‌ البته امسال امتحان هماهنگ پایه ششم برگزار نمی‌شود و از سال‌های گذشته به این امتحان هماهنگ اعتراض بود.

وی افزود: دستورالعملی را به مدارس ارسال کردیم که معلم باید آن را برای تمام دانش‌آموزانش تکمیل کند و به صورت خاص برای دانش‌آموزان کلاس اول دبستان علاوه بر معلم، مدیر مدرسه هم باید نظارت کند تا این اطمینان حاصل شود، دانش‌آموز مهارت‌های اولیه را فرا گرفته است.

یک فرمی برای هر دانش‌آموز پیش بینی شده است  تا مشخص شود از چه روش‌هایی برای آموزش استفاده کرده است، آیا به صورت مجازی بوده یا از تلویزیون و سایر موارد استفاده کرده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی موضوع اصلی یادگیری دانش‌آموزان است و باید این اطمینان حاصل شود که تمام دانش‌آموزان به آموزش دسترسی داشته‌اند، گفت: اشکالات دانش‌آموزان باید جبران شود و برای آنهایی که به آموزش مجازی دسترسی نداشتند یا اشکالاتی در یادگیری دارند، برنامه مشخص طراحی تا بر اساس آن مشکلات دانش‌آموز برطرف شود.

۲ شرط برای برگزاری امتحانات دبستانی‌ها

حکیم‌زاده ادامه داد: تشخیص این موضوع با معلم است، معلم بر اساس ارزیابی از یادگیری دانش آموزان، گزارشی به مدیر مدرسه ارائه می‌دهد و شورای مدرسه درباره زمان امتحانات تصمیم‌گیری می‌کند آنچه برای ما مهم است این است که دانش‌آموزان همه محتوا را دریافت کنند و مطالب درسی را آموخته باشند.

وی با اشاره به اینکه درباره کلاس اولی‌ها حساسیت بیشتری داریم، متذکر شد: در دستورالعمل یک بند خاص  برای آنها در نظر گرفتیم تا علاوه بر ارزیابی که معلم انجام می‌دهد و این ارزیابی باید به صورت کتبی باشد تا دانش‌آموز بتواند حروف را بنویسد و بشناسند، مدیر مدرسه هم باید آن را تایید کند.

تاکید بر ارزیابی حضوری دانش آموزان اول ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امتحانات دوره ابتدایی حضوری نیست و تأکید ما این است برای کلاس اول با حضور دو یا سه نفر با حفظ پروتکل بهداشتی، به صورت حضوری برگزار شود اما اگر با روش دیگری به اطمینان برسند دانش‌آموز از جهت نوشتاری و خواندنی مهارت لازم را کسب کرده است نیازی به ارزیابی حضوری نیست.

برنامه تقویتی برای دبستانی‌ها

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش که آیا در تابستان کلاس جبرانی برای دانش آموزان دوره ابتدایی برگزار می‌شود؟ گفت: تابستان مدرسه نخواهیم داشت. در گفت‌وگو با شبکه آموزش برنامه‌های تابستانی برای دانش آموزان به منظور تقویت مهارت آنها داریم همچنین برای کلاس اول دبستان و نوآموزان پیش دبستانی اگر بتوانیم برنامه‌های تقویتی خواهیم داشت.

وی درباره زمان برگزاری امتحانات دوره‌های ابتدایی متذکر شد: در دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی و با محوریت معلم است یعنی هر زمان تشخیص دهند یادگیری دانش آموزان به اتمام رسیده است می‌توانند نتایج ارزشیابی را در کارنامه آنها ثبت کنند.ارزشیابی دوره ابتدایی مجموعه‌ای از عملکرد کلاسی با محوریت معلم است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همواره دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی سنجش آغازین دارند و مرور دروس  قبلی انجام می‌شود، افزود: تاکید خواهیم کردم کرد  که این سنجش دقیقتر باشد. اگر دانش آموزان نیاز دارند که زمانی برای جبران کمبودهای یادگیری برای پایه گذشته داشته باشند آن را هم  اختصاص دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.