سرلشکر جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله در نشست واکاوی عملیات بیت المقدس که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، گفت: دفاع مقدس زمینه به وجود آمدن مقاومت اسلامی در منطقه شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از فتح خرمشهر، عراق اعلام آتش بس کرد. هدف صدام از اعلام آتش بس تجدید قوا و پوشش ضعف‌های پدافندی بود. آتش بس وضعیت نه صلح و نه جنگ بین دو کشور است و با توجه به شناختی که ما از صدام داشتیم، او فرد غیرقابل اعتمادی بود و امام بیش از همه از صدام شناخت داشته و بر آن تاکید داشتند.

سرلشکر جعفری گفت: از این رو این احتمال وجود داشت که پس از مدت زمانی و با تجدید قوای ارتش عراق، صدام آتش بس را نقض و مجدد به ایران حمله خواهد کرد؛ همانگونه که پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، صدام مجدد از غرب و جنوب به ایران حمله کرد.

وی با بیان اینکه با وجود عقب‌نشینی عراق از برخی مناطق اشغالی، صدام همچنان برخی ارتفاعات و مناطق مهم را در اشغال داشت، گفت: در آتش بس نیروها باید در مرزها مستقر شوند. استقرار عراق در مرز در وضعیت آتش بس، همچنان خطر آتش عراق بر سر شهرهای مرزی فعال بود که با غیراعتماد بودن صدام هرلحظه امکان داشت به شهرهای ایران حملات توپخانه‌ای شود.

سرلشکر جعفری عنوان کرد: پس از فتح خرمشهر نیز حقوق ایران به رسمیت شناخته نشد و مجامع بین‌المللی نه تنها موضوع پرداخت غرامت و حقوق ایران را مطرح نکردند، بلکه حاضر نشدند صدام را به عنوان متجاوز معرفی کنند. پایان یافتن جنگ بدون اینکه صدام به عنوان آغازگر جنگ معرفی شود و حقوق ایران به رسمیت شناخته شود، به ضرر ایران بود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران عنوان کرد: بنابراین ما جنگ را با هدف پایان دادن به جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه دادیم. جنگ زمانی از نگاه ما پایان یافته تلقی می‌شد که صدام متجاوز معرفی می‌شد و حقوق ایران به رسمیت شناخته و صدام تنبیه می‌شد؛ حال اینکه با اجرای عملیات‌های برون مرزی، صدام و یا حزب بعث ساقط شود، فرع بر آن هدف بود.

وی اظهار داشت: در آن زمان هیات‌های صلحی وارد عمل شدند، اما هیچ‌کدام حاضر به بیان حقانیت و به رسمیت شناختن حقوق ایران نبودند. امروز برخی با اشاره به هیات‌های صلح می‌گویند که شرایط صلح برای ایران در آن زمان فراهم بود. این اظهارنظر ساده‌اندیشانه و لیبرالی است. نه تنها هیات‌های صلح عزم جدی برای به رسمیت شناختن حقوق ایران نداشتند، بلکه صدام نیز مانند آمریکای امروز و البته همیشه غیرقابل اعتماد بود.

سرلشکر جعفری با اشاره به جلسات و بحث‌هایی که پس از فتح خرمشهر انجام گرفت، بیان داشت:  در نهایت فرماندهان به این نتیجه رسیدند که مرز به لحاظ جغرافیایی عارضه مناسبی برای پدافند نیست و باید وارد خاک عراق شد که این اقدام با دریافت مجوز از امام خمینی انجام گرفت.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله خاطرنشان کرد: پس از فتح خرمشهر و همزمان با تقاضای آتش‌بس توسط صدام، رژیم‌صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد. شورای عالی دفاع تصمیم به اعزام قوای محمد رسول الله به لبنان گرفت که امام پس از اطلاع فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد و دستور به بازگشت نیروها دادند. این موضوع، جنگ بین ایران و عراق را تحت الشعاع قرار داد.

وی همچنین گفت: آرزوی ما سقوط صدام بود، اما در ابتدا تصویر روشن و دقیقی از پایان جنگ نداشتیم. چراکه فرماندهان عامل آغاز و پایان جنگ نیستند. پس از عملیات خیبر و با ورود آقای هاشمی، طرح اجرای یک عملیات پیروز و پایان دادن به جنگ مطرح شد. اما ما بعد از فتح خرمشهر به دنبال پایان دادن به جنگ با هدف تنبیه متجاوز بودیم.

سرلشکر جعفری گفت: در بحث ورود به خاک عراق، امام بر حفظ جان غیرنظامیان تاکید داشتند. در بحث مقابله به مثل نیز امام چندی بعد پذیرفتند که ایران عملیات‌های موشکی انجام بدهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.