به گزارش رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه مدعی شد که به اعتقاد او چین تهدید کرده که در فعالیت روزنامه نگاران آمریکایی در هنگ کنگ مداخله خواهد کرد. وی هشدار داد که هرگونه تصمیم گیری مرتبط به استقلال هنگ کنگ می تواند ارزیابی آمریکا از وضعیت این جزیره را تحت تاثیر قرار دهد.

پامپئو در بیانیه گفت: این خبرنگاران اعضای یک رسانه آزاد هستند، نه کادر پروپاگاندایی، و گزارش ارزشمند آنها به شهروندان چین و مردم دنیا اطلاع رسانی میکند.

پامپئو 6 می اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا ارسال گزارشی به کنگره درباره استقلال کافی هنگ کنگ از چین و ادامه کسب حمایت از آمریکا را با تاخیر انداخته است.

وزیر خارجه آمریکا گفت که در آن زمان علت تاخیر در ارسال این گزارش بررسی اقدامات چین در رقابتهای کنگره سالانه خلق چین در 22 می بود.

چین و آمریکا علاوه بر تنش بر سر شیوع ویروس کرونا درباره فعالیت خبرنگاران فعال خود در این دو کشور نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

آمریکا با صدور قانون جدیدی دستورالعملهای مربوط به صدور ویرزا برای خبرنگاران چینی را سخت تر کرد. به گفته مقامات آمریکایی این اقدام در واکنش به رفتار چین در قبال خبرنگاران آمریکایی حاضر در چین بوده. به نظر می رسد این تصمیم اقدام دیگری در راستای تشدید تنش میان دو کشور بوده باشد.

در ماه مارس چین روزنامه نگاران آمریکایی سه روزنامه این کشور را اخراج کرد. این اقدام یک ماه پس از  آن صورت گرفت که آمریکا گفته بود 5 نهاد رسانه ای چین را همانند سفارتخانه های خارجی تحت بررسی قرار خواهد داد.

یک روز پس از اعلام این حکم از سوی آمریکا علیه نهادهای دولتی چین، پکن سه خبرنگار وال استریت ژورنال را که دو آمریکایی و یک استرالیایی بودند و اقدام به انتشار یک ستون علیه چین و نژادپرست خواند دولت پکن، اخراج کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.