به گزارش خبرگزاری آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه به مناسبت هفتاد و دومین سالروز «نکبت» در سرزمین‌های اشغالی بیانیه‌ای را صادر کرد، که به شرح زیر است:

«نکبت، بیان‌کننده فاجعه عظیمی است که ملت فلسطین دچار آن شده است و نام اشغال، بی‌قانونی، بی عدالتی و ظلمی است که به مدت هفتاد و دو سال ادامه دارد.

مردم فلسطین بیش از یک قرن است که در سرزمین خود تبدیل به پاریا شده‌اند و هفتاد درصد از جمعیت آنان از خاک خود طرد شده و ۶ میلیون فلسطینی بالاجبار به عنوان پناهنده در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

علیرغم قطعنامه‌های سازمان ملل و احکام آشکار حقوق بین‌الملل، اسکان غیرقانونی یهودیان در قدس شرقی و کرانه باختری ادامه داشته و خانواده‌های فلسطینی با زور از خانه‌های خود بیرون رانده می‌شوند.

جامعه جهانی که قادر به یافتن راه‌حلی برای این بی‌عدالتی و بی‌قانونی نیست، امروز با آزمونی دیگر روبرو است. سیاست اشغال که ده‌ها سال به شکلی سازمان‌یافته ادامه داشته، با طرح‌های جدید الحاق به دنبال گسترش و تعمیق خود می‌باشد.

هر گامی در راستای تغییر وضعیت حقوقی، دینی و تاریخی قدس، بازی با آتش است. همانگونه که ریاست جمهوری ترکیه عنوان کردند، قدس خط قرمز ماست.

همه افراد دارای احساس عدالت، وجدان و حقوق را به ایستادگی در برابر وحشیگری مدرن اسرائیل فرامی‌خوانیم. یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که سیاست‌های اشغال، انکار و الحاق باعث ایجاد صلح، آرامش و امنیت برای هیچ کسی از جمله اتباع اسرائیل نخواهد شد.

هرگونه طرح و اقدامی که موجودیت و اراده ملت فلسطین را نادیده گرفته و به دنبال پیشکش کردن خاک فلسطین و قدس باشد، فاقد مشروعیت است و هیچگونه ارزش و اهمیتی ندارد که چه کسانی این طرح‌ها را تدوین و حمایت می‌کنند.

ما به عنوان جمهوری ترکیه، به ریاست رجب طیب اردوغان، به حضور در کنار ملت فلسطین در این مبارزه بحق ادامه خواهیم داد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.