"جائو لی جیان" روز جمعه در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: پیمان «استارت جدید» یک پیمان مهم اتمی میان آمریکا و روسیه است و پکن هیچ تمایلی برای شرکت در این مذاکرات ندارد.

وی از روسیه و آمریکا به عنوان دارندگان بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان نام برد و گفت که این دو کشور باید مسئولیت خود در قبال تسلیحات هسته ای را انجام دهند و پای چین را وسط نکشند.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی میان روسیه و آمریکا به امضا رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که بدنبال آن روسای جمهوری آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰ معاهده «استارت جدید» را امضا کردند.

پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» در آوریل ۲۰۱۰، برابر با فروردین ۱۳۸۹ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهوری آمریکا و روسیه رسید و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی برسانند.

واشنگتن در ۱۱ مرداد ماه با طرح اتهام جدید بر ضد روسیه مبنی بر نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد به صورت رسمی اعلام کرد که از این سند امضا شده میان دو کشور خارج می شود و باید این پیمان را دیگر پایان یافته تلقی کرد.

چین از ورود به مذاکرات تسلیحاتی به دلیل نگرانی از محدود شدن سلاح های هسته ای خود خودداری کرده است مقام های چینی گفته اند که این امر ارزش بازدارندگی تسلیحات آنها را کاهش می دهد پکن همچنین می گوید قدرت هسته ای این کشور بسیار کمتر از روسیه و آمریکا است و نباید در مذاکرات دوجانبه آنها شرکت داشته باشد.

با وجود مخالفت چین با ملحق شدن به پیمانی درباره سلاح های هسته ای، ترامپ گفته با پوتین درباره توافقی که ممکن است شامل چین نیز باشد مذاکره کرده است دموکرات های ارشد کنگره از جمله الیوت اِنگل رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک بر دستیابی به توافقی جدید تاکید کرده است.

واکنش چین به قطع روابط واشنگتن با پکن

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر قطع روابط با چین با اشاره به اینکه روابط دوجانبه به نفع منافع دو کشور است افزود: لازم است آمریکا با چین در جهت دستیابی به روابط پایدار همکاری کند.

چین دنبال سلطه جویی نیست

"جائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اظهارات "دومینیک بارتون" سفیر کانادا در چین که از «بررسی جدی» عملکرد سازمان بهداشت جهانی و شیوع کرونا حمایت کرده بود گفت بعد از شیوع کرونا، کانادا بارها اعلام کرده است بر اساس مدارک و شواهد علمی با جامعه بین المللی برای مقابله با این ویروس همکاری می کند چین درباره موضوع ارزیابی کارهای مقابله با کرونا بارها موضع خود را اعلام کرده است و من آنها را تکرار نمی کنم؛ اما درباره دیپلماسی چین، اعمال فشار برای رسیدن به هدف سنت چین نبوده و سلطه جویی گزینه ما نیست.

او افزود: ما همواره بر دیپلماسی مستقل، ابتکار خود و صلح آمیز پایبند بوده ایم و مایلیم با همه کشورها به طور برابر و دوستانه تعامل و تبادل کنیم که این رویکرد با ستایش و تقدیر بسیار خوب و استقبال گسترده جامعه بین المللی روبرو بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.