«سرگئی نارشکین» گفته است: ما احتمال می‌دهیم این پیمان هم توسط آمریکا منقضی اعلام شود و این پیمان هم مسیر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد میان شوروی و آمریکا را طی خواهد کرد که به دلیل خروج آمریکا، روسیه نیز آن را کنار گذاشت.

وی افزود: ما باید برای داشتن پاسخ مناسب، دفاع خود را تقویت کنیم، اقدامات واشنگتن چیزی غیر از تضعیف سیستم امنیت بین‌المللی نیست هر چند که روسیه در حال نجات این پیمان است اما نمی‌توانیم آمریکایی‌ها را مجبور به انجام کاری کنیم.

نارشکین با اشاره به ضرب المثلی که گفته اگر صلح می خواهید برای جنگ آماده شوید، اظهار داشت: روسیه درحال حاضر تنها می تواند بنیه دفاعی خود را تقویت کند و امروز این گام به یک وظیفه برای روسیه تبدیل شده است.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

مدت پیمان استارت دو نیز سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد و مقامات و دیپلمات‌های روسی بارها در خصوص آینده آن و بی‌تمایلی آمریکا برای تمدید آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.