عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان رشد داشته است.

حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان مرغداران است.

این مقام مسئول ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مرغ نامه‌ای به رئیس پشتیبانی امور دام زد و بر بحث تداوم خرید از طریق زنجیره‌های تولید تاکید کرد.

به گفته وی، اگر خرید مرغ به صورت مستقیم از تولیدکنندگان انجام شود و پشتیبانی در قبال خرید تامین دان کند، این امر تضمینی برای تداوم تولید محسوب می‌شود.

این مقام مسئول مدیریت تولید را تنها راهکار تعادل قیمت مرغ و کاهش زیان مرغداران دانست و گفت: اگر در امر تولید مدیریتی صورت نگیرد، آشفتگی بازار کماکان ادامه خواهد داشت که این امر به زیان تولیدکنندگان است.

وی درباره تاثیر خرید تضمینی بر بازار مرغ افزود: بنابر آمار پشتیبانی امور دام به دلیل پر شدن سردخانه‌ها حجم خرید کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: گر پشتیبانی امور دام مرغ در سایز ۱‌۸۰۰ تا ۲ کیلو گرم از مرغداران خریداری کند، مسلما این امر می‌تواند به بازار کمک کند، در غیر این صورت مرغ در سایز ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: هم اکنون برای تعادل قیمت مرغ و کاهش زیان مرغداران باید تخم مرغ‌هایی که وارد واحد‌های تولیدی می‌شود، مدیریت شود چرا که تخم مرغ‌های نطفه دار که به واحد‌های جوجه کشی رفته به سبب بروز خسارت و تلفات نمی‌توان منتقل کرد.

وی با انتقاد از جوجه ریزی بالا در واحد‌های مرغداری اظهار کرد: بنابر آمار در سنوات گذشته در ایام عادی سال ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد، در حالیکه هم اکنون با کاهش ۳۰ درصدی مصرف میزان جوجه ریزی باید به ۷۰ تا ۷۵ میلیون قطعه برسد، در غیر این صورت زیان مرغداران ادامه خواهد یافت.

اختلاف ۷۰ درصدی قیمت مصوب ذرت با بازار آزاد

وی از اختلاف ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت مصوب ذرت و ۱۰۰ درصدی کنجاله سویا با بازار آزاد خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، در حالیکه هر کیلو ذرت با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ بیان‌کرد: با توجه به حذف تعرفه صادرات مرغ به عراق آغاز شده است.

حجت با بیان اینکه تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه نهاده به صورت مرتب در حال انجام است، گفت: بنابر تجربه قبلی اگر واردکنندگان عمده به تشکل‌های مرکزی واحد‌های مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و مرغ مادرمعرفی شوند، مشکل نهاده‌ها مرتفع می‌شود.

وی قیمت مرغ صادراتی دنیا را ۱.۸ تا ۲ دلار اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی کالا‌های صادراتی کمتر از یک دلار است و این امر موجب شده به جایگاه واقعی نرسیم.

به گفته حجت، صادرات مرغ در پروسه طولانی مدت به صنعت مرغداری و تعادل قیمت مرغ در بازار کمک ‌می کند.

وی افزود: فروش کمتر از نرخ‌های مصوب بیانگر زیان مرغداران است که عرضه با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان ۳ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی تولیدکنندگان است که امیدواریم قیمت‌های جدید برحسب هزینه واقعی تولید اعلام شود، در غیر این صورت مرغداران نسبت به امر تولید دلسرد می‌شوند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید در موضوع قیمت گذاری مرغ نقش آفرینی مثبت داشته باشند تا بار مالی مرغداران کاهش یابد، چرا که حذف تعرفه صادراتی تاثیری در وضعیت بازار مرغ نداشته است.

این مقام مسئول افزود: اگر متوسط قیمت هر کیلو مرغ بالای ۱۵ هزار تومان باشد، پشتیبانی امور دام برای حمایت از مصرف کننده باید ذخایر خود را عرضه کند و چنانچه قیمت کمتر از ۱۴ هزار تومان باشد، دولت باید نقش آفرینی کند تا قیمت به نفع تولیدکننده باشد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه متوسط مرغ واحد‌های مرغداری ۳۰ هزار قطعه‌ای است، از این رو مرغداران به سبب نبود همخوانی هزینه تولید با قیمت فروش ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان متضرر هستند که پایان یک دوره سه ماهه این رقم به ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیارد تومان می‌رسد، به همین خاطر مسئولان امر برای جلوگیری از زیان صنعت باید امر جوجه ریزی را مدیریت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.