تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر و  رئیس ستاد مبارزه با کرونا در روسیه ضمن تکذیب این ادعا که نخست در روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز چاپ شد، اظهار داشت: روسیه هیچگاه آمار رسمی در مورد کووید-۱۹ را دست کاری نکرده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خبرنگاران روزنامه فاینانشال تایمز انگلیس مشغول دیدن نشست او و همکارانش با رئیس جمهوری روسیه بوده اند، گفت: شنیدن این خبر خوشحال کننده است اما باید بدانند ما آمار غیرواقعی به رئیس جمهوری نمی دهیم و اگر می گوییم آمار مرگ و میر در کشورمان به دلیل کرونا یک هفتم میانگین جهانی است، هیچ دروغی نگفته ایم چرا که هرگز آمار دولتی را دستکاری نمی کنیم.

روزنامه فاینانشال تایمز مدعی شده است که آمار مرگ و میر طی ماه گذشته در شهرهای مسکو و سنپترزبورگ ۷۲ درصد بیشتر از آمار مرگ و میر در این شهرها طی پنج سال گذشته بوده است.

روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: در مجموع آمار مرگ و میر در این دو شهر ۲ هزار و ۷۳ نفر بیشتر از میانگین آمار مرگ و میر پنج سال اخیر بوده است در حالی که آمار رسمی کووید-۱۹ برای این دو شهر روسیه ۶۲۹ نفر اعلام شده است.     

گولیکووا گفت که در روسیه هر ماه آمار مرگ و میر با دلایل مرگ منتشر می‌شود و آمار مرگ و میر ماه اوریل هم در آخر ماه جاری منتشر خواهد شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز مقاله روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز و در ادامه آن مقاله درج شده در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره آمار قربانیان کووید-۱۹ در روسیه را «رگبار اخبار جعلی» خواند.

زاخارووا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه یک با بیان اینکه کارشناس ویروس شناس و امور پزشکی نیستم، افزود: من سال‌های متمادی است که در عرصه اطلاعات بین‌المللی کار می‌کنم و به دلیل شغلم با خبرنگاران خارجی و غربی از جمله در مساله تدارک مصاحبه در حال زندگی هستم.

وی ادامه داد: اگر چه این روزنامه‌ها در دو کشور متفاوت ( انگلیس و آمریکا ) منتشر شده اند اما دست خط یکی است که نشان می دهد هر دو مطلب یک منبع دارند ضمن اینکه برای داشتن پاسخ روسیه به اتهامی که وارد می کنند به ما به عنوان وزارت امور خارجه روسیه مراجعه نکرده اند.

شمار مبتلایان به کرونا در روسیه با افزایش ۱۰ هزار و ۲۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۲۴۲ هزار نفر رسید اما تا امروز تنها دو هزار و ۲۱۲ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس در روسیه جان خود را از دست داده اند که این آمار کمتر از یک درصد است.

در عین حال شهردار مسکو هفته گذشته گفته بود که آمار واقعی مبتلایان به کرونا تنها در پایتخت ۳۰۰ هزار نفر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.